Volvo har svårt att lyfta med rena elbilar. Kanske kan Volvo XC40 Recharge single motor ändra på det. Bilen är en bantad version av den fyrhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge. Skillnaden här är mindre motorstyrka – 231 istället för 408 hästkrafter – och tvåhjulsdrift. Dock har den fortsatt dragkrok, som klarar 1 500 kilogram. Priset är nästan 150 000 kronor lägre, så den har en helt annan prisbild.
Volvo XC40 delar plattform med syskonet Polestar 2. Det är en kombinerad fossilbils- och elbilsplattform, med klara nackdelar. Dock klämmer Volvo ut det mesta av denna plattform. Från och med kommande Volvo är det renodlad elbilsplattform som gäller, liksom för Polestar 3 och framöver.
Svenska Dagbladet har testat den tvåhjulsdrivna versionen av Volvo XC40 Recharge, Volvo XC40 Recharge single motor, som till det yttre inte avslöjar att det är en framhjulsdriven, motorsvagare bil. SvD tycker om bilen, som den ser som ett prisvärt alternativ och ger mycket högt betyg i totalomdöme.
Här är lite fakta om Volvo XC40 Recharge single motor med framhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 150 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Räckvidden är 41,4 mil. Förbrukningen är 1,91 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,4 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 419 liter, med nedfällda baksäten 1 350 liter.
Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 1 500 kilogram.
Volvo XC40 Recharge single motor har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, filbyteshjälp, fartbegränsare och parkeringshjälp.
Priset är från 529 900 kronor före miljöbonus på 50 000 kronor för inköp. För den som vill ha extrautrustning sticker priset iväg.
SvD nämner två specifika konkurrenter till Volvo XC40 Recharge single motor: VW ID.4 och Renault Mégane E-Tech.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo XC40 Recharge single motor, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ fullt tillräcklig motor
+ pris
+ sannolikt bra andrahandsvärde
+ rimligt bra räckvidd sommartid
+ trygga köregenskaper
+ hög säkerhetsutrustning
+ tyst
+ sittkomfort
+ bagageutrymme fram
+ enpedalskörning
+ lätthanterlig pekskärm
+ helt plant golv med nedfällda baksäten
+ öglor och krokar i bagageutrymmet
På minussidan:
– dålig räckvidd vintertid
– dåligt bagageutrymme
– tveksamt med helårsdäck
– hög förbrukning
Volvo XC40 Recharge single motor får 30 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 23 juli 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars
Artikeln publicerad 23 juli 2022