Kinesiska Aiways U5 lever inte upp till sina löften. Gröna Bilister har testat bilen och summerar i ingressen: Aiways imponerar inte tillräckligt.
Aiways U5 är en helt ny bilmodell, som kallar sig suv men inte finns med fyrhjulsdrift. Dock har den dragkrok på 1 500 kilogram.
Priset för Aiways U5 är 459 990 kronor för grundversion och 499 990 kronor för premiumversion. Privatleasingpriset för premium är 5 990 kronor per månad (tre år, 1 000 mil per år).
Gröna Bilister nämner tre konkurrenter till Aiways U5: Kia Niro EV, ”mindre, bättre gjord, säkrare”; MG ZS, ”lågt leasingpris” och ”Sverigefavorit”; Volvo XC40 Electric, ”säkrare, snabbare, roligare”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Aiways U5 Premium med tvåhjulsdrift som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ rymlig
+ komfortabel
+ rejäl dragvikt
+ cool och enkel design
+ ljus och sober inredning
+ öppningsbart panoramatak
+ gott om förvaringsutrymme
+ relativt stort bagageutrymme med utrymme under durken
+ litet bagageutrymme under huven (frunk)
+ platt golv med nedfällda baksäten
+ genomlastningslucka
+ bra säkerhetsutrustning
+ bra placering av ladduttag under vänster strålkastare
+ fotmanövrerad baklucka
+ trådlös laddning av mobilen
På minussidan:
– långsam snabbladdning
– kort räckvidd
– långsam acceleration
– ingen fyrhjulsdrift
– tveksam säkerhet
– okänt märke
– tillför inte så mycket på marknaden
– inte så billig som den verkar
– HD-pekskärm som är dåligt integrerad
– brister i förarstolsinställningen
– inget handskfack
– inga lastkrokar
– brister i filhållaren
– ingen värmepump
Gröna Bilister delar inte ut några poäng i testet.
Testet publicerades på Gröna bilisters webbplats 28 november 2022.
Jörgen Bengtson
Läs hela artikeln på jorgensval.se/aiways-u5-levererar-inte.