I USA är pickupbilar mäkta populära. Nu har det börjat komma helelktriska ”pickisar”. USA:s mest populära pickup från Ford finns nu med 100 procent eldrift och imponerande prestanda, Ford F-150 Lightning EV. Men är den värt sitt pris? Finns det en marknad för den i Sverige och Norden?
Än så länge finns Ford F-150 Lightning EV bara som så kallad gråimport i Sverige. Ford har inte tagit in den i sortimenten än, och det är inte heller säkert att bolaget gör det. Efterfrågan på elversionen är enorm i Nordamerika. Det kan man förstå mot bakgrund av att Fords F-serie är USA:s mest sålda pickup i 46 år i rad.
Jag har haft har två artiklar om Ford F-150 Lightning EV:s konkurrent Rivian: Rivian R1S rustad för camping (9 december 2022) och Rivian första elbilspickupen (18 augusti 2022).
Jag har tidigare skrivit tre artiklar om Ford på Jörgensval.se: Ford Mustang Mach-E – familjebil (18 december 2022), Mustang Mach-E i bättre version (12 februari 2022) och Älgtest fäller Ford Mach-E (29 september 2021).
Dagens industri har testat Ford F-150 Lightning EV och gör tummen upp för bilen, som kostar cirka 1,9 miljoner kronor med stort batteri. Men Di gör det med reservationer. Biltestaren konstaterar att han aldrig känt behov av en pickup: ”Den är för mycket av allt, för stor, för dyr och för vräkig. Men F-150 Lightning är så kompromisslös att den lockar ändå.”
Här är fakta om Ford F-150 Lightning EV.
Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 586 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 155 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 19,2 kW.
Batteriets storlek är 131 kWh brutto för stora batteriet. Räckvidden är 52 mil EPA. Förbrukningen i form av kWh per mil WLTP är okänd. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.
Bagageutrymmet under huven (frunk) är på nära 400 liter. Till detta kommer flak på 1 500 liter
Bilen kan ha dragkrok på 3 500 kilogram.
Ford F-150 Lightning EV har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
Priset för Ford F-150 Lightning EV (gråimport) är från 1 618 750 kronor för bilen med 37 mils räckvidd, med privatleasingpris på 9 995 kronor per månad, och 1 868 750 kronor för bilen med 52 mils räckvidd. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare. Importören reserverar sig för priserna, ”att det på grund av rådande efterfrågan är svårt att sätta en statisk prisbild för modellåret 2023”.
Dagens industri nämner fem konkurrenter till Ford F-150 Lightning: Chevrolet Silverado EV, Hummer EV och Rivian R1T samt RAM 1500 EV och Tesla Cypertruck som ännu inte finns för leverans.
I sammanställningen nedan utgår jag från Ford F-150 Lightning med stort batteri (52 mils räckvidd), som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ stort bagageutrymme fram och stort flak
+ personbilslik körning
+ lätt och direkt styrning
+ snabb acceleration
+ statusfordon och bruksverktyg i ett
+ framsäten går att fälla i sängläge
+ gott om plats i kupén
+ välisolerad bil
+ bra stötdämpning
+ imponerande dragvikt
+ godkänd snabbladdning
+ många eluttag i bilen
+ möjligt ha bilen som ”powerbank”
På minussidan:
– dyr
– snabbladdningen hade kunna varit högre
Ford F-150 Lightning får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerade i Dagens industri 17 februari 2023 (bakom betalvägg).
Bilden visar Ford F-150 Lightning EV på elbilsmässan Ecar Expo 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 17 februari 2023