Tesla har ett överlägset snabbladdningsnätverk. Cirka 70 procent av laddstationerna i Sverige har Tesla öppnat för alla elfordon. Nu kontrar Teslas enda utmanare av betydelse, Ionity, med att bygga tolv nya laddstationer med 108 laddpunkter i Sverige 2023, enligt ett pressmeddelande (15 februari 2023).

I dag har Ionity 23 laddstationer med 136 laddpunkter i Sverige. Det är ungefär vad Tesla bygger ett normalår på den svenska marknaden. Ionitys tolv nya laddstationer får 108 laddpunkter. Nya laddstationer kommer – från norr till söder – i Töre (Kalix kommun), Jävre (Piteå), Docksta (Kramfors), Mellerud, Ljungby nord och Ljungby syd. Var de andra stationerna kommer är inte officiellt.

I dag har Ionity stora problem med få laddstationer och köer på de mest populära. Utbyggnaden gör att Ionity får laddstationer norr om Sundsvall, vilket bolaget saknar i dag. Däremot är det även efter utbyggnaden helt tomt i skogslänen (utom Krokom och Norrlandskusten) och stora delar av Sverige i övrigt.

Utbyggnaden i Sverige sker i samarbete med fastighetsbolaget Regio. Sedan tidigare har Ionity ett samarbete med Circle K.

Varje laddstation får sex till tolv laddpunkter. I pressmeddelandet finns en brasklapp om att alla tolv laddstationer kanske inte kommer på plats 2023. Pressmeddelandet säger inget om existerande laddstationer med konstanta köer, som i Uppsala och Södertälje.

Ionity har snabbladdare i 24 länder i Europa, men knappt några laddstationer i norra Norden, Östeuropa, Balkan och Sydeuropa (södra Italien, Spanien och Portugal). Även i övriga Norden och Europa som helhet kommer Ionity att bygga ut nätet. Totalt satsar företaget 7,5 miljarder kronor de närmaste åren på nya laddstationer.

I slutet av 2022 hade Ionity drygt 2 000 laddpunkter och drygt 450 laddstationer. Ionitys mål är att år 2025 ha 7 000 laddpunkter i Europa. Alla laddstationer har laddpunkter på 350 kilowatt vardera.

Ägare till Ionity är tysk bilindustri (BMW, Ford, Mercedes-Benz och Volkswagenkoncernen med bland andra Audi och Porsche), koreansk bilindustri (Hyundai med Kia) och investeringsbolaget Blackrock.

Text och bild:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *