En av elbilen Teslas fördelar är servicekostnaden. Tesla ställer inte krav på service för att garantin ska gälla. Ändå är det klokt att serva även en Tesla.
Jag valde efter drygt 7 400 mil och 17 månader att kolla bromsar och diverse vätskor, rengöra luftfilter och smörja gångjärn plus allmän koll av bilen.
Peter Eklund, som har Tesla Model Y och driver Meca i Hudik, tog 1 181 kr för servicen. Det blir 16 öre per mil.
Övriga elbilar kräver vanligen service efter 3 000 mil för ungefär lika många kronor. Länge hade många elbilar krav på service efter 1 500 mil, vilket är helt orimligt. Även 3 000 mil är orimligt. Om man krävde service vid dubbla miltalet, 6 000 mil, skulle jag tycka att det vore rimligt.
Servicekostnaden för en elbil efter 3 000 mil är ändå lägre än för en bensin- eller dieselbil. Servicen är än lägre än för en laddhybrid med dubbla drivlinor. Elbil lönar sig!
Tesla har många fördelar som elbil jämför med andra elbilar. De jag håller främst är spetskunskap kring elbilar, löpande uppdatering över nätet av bilen (OTA), eget laddnätverk med laddstationer utan kö över hela Europa och låg servicekostnad.
Text och foto:
Jörgen Bengtson