I Volkswagenfamiljen, med sina många märken, har Seat varit sist på elbilsbollen. Men den första elbilen, där Seat byter namn till Cupra, och ger bilen namnet Cupra Born, är bättre än syskonet Volkswagen ID.3!
När Cupra kom till den svenska marknaden, hade det fortfarande sitt spanska ursprung i namnet, Seat El Born. Nu heter den Cupra, som snabbt har blivit ett mycket starkare varumärke än Seat. Born har inget med födelse att göra, utan är kopplat till en stadsdel i Seats och Cupras födelsestad, Barcelona.
Cupra delar den helelektriska MEB-plattform med syskonet Audi, VW och Škoda. Tillverkningen sker inte i hemlandet Spanien, utan i tyska Zwickau, där också VW-syskonen ID produceras. Nästa alla är överens om att Cupra Born är ett bättre val än syskonbilen Volkswagen ID.3.
Cupras basversion med 45 kilowattimmars batteri och 150 hästkrafter säljs inte i Sverige. Här är grundversionen Cupra Born, som finns med stor motor och stort batteri (Cupra Born e-Boost) eller liten motor och litet batteri (Cupra Born). Sedan finns tilläggspaket och större fälgar än 18-tumsdäck.
Jag har skrivit några artiklar om Cupra på Jörgensval.se: Cupra Born är VW ID.3 (15 september 2022), Seat med sportig Cupra (6 augusti 2022), Cupra Born tuff spanjor (19 december 2021), ”Piggare och argare Cupra” (7 november 2021) och Seat som elbil: Cupra Born (27 oktober 2021).
Gröna Mobilister har testat Cupra Born och gör tummen upp för bilen i sin grundversion, visserligen utan betyg, men med ett samlat omdöme, som jag skulle klassa som nära nog bäst-i-test. Jämfört med syskonet Volkswagen ID.3 är den mycket bättre: ”Valet mellan Born och ID3 är lätt: Cupran är roligare, snyggare, trevligare att köra, mindre vanlig och är snarast billigare än Volkswagens motsvarighet.”
Gröna Mobilister föredrar grundmodellen, Cupra Born: ”Till en rimlig prislapp är Born ett fint val på elbilsmarknaden, bekräftat av flera Årets Testbil-utmärkelser både i Sverige och utomlands.”
Här är fakta om Cupra Born e-Boost och Cupra Born.
√ Bilen är en halvkombi.
√ Bilen har bakhjulsdrift, 231 hästkrafter (hk) respektive 204 hästkrafter samt vridmoment på 310 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 170 kilowatt (kW) respektive 130 kW. Växelströmsladdningen är 11 kW med tillval 22 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 82 respektive 62 kilowattimmar (kWh) brutto och 77 respektive 58 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,73 respektive 1,53 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 42 respektive 42,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,3 sekunder.
√ Toppfarten är 160 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 834 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 385 liter, med nedfällda baksäten 1 267 liter. Bilen har ett litet utrymme under durken. Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan inte ta taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Den har precis börjat få nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil två år plus ett tredje år upp till 9 000 mil, vagnskada oklart, rostskydd oklart, lack oklart, fri service och vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Grundpriset för Cupra Born e-Boost är från 541 900 kronor och för Cupra Born 507 900 kronor. Det finns tillbehörspaket, som ökar priset.
Gröna Mobilister nämner fyra specifika konkurrenter: MG 4, ”Kul, mycket prisvärd halvkombi med sportiga ambitioner”; Renault Mégane E-Tech, ”Mitt val för Miljöbästa Bil 2023”; Tesla Model 3, ”Överväger du en maxutrustad Born, är Tesla 3 inte så mycket dyrare.”; Volkswagen ID.3, ”Men bara om du hittar den till bra pris, den är sämre”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Cupra Born, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ rolig
+ snyggare och tuffare än syskonet Volkswagen ID.3
+ pigg och snabb acceleration
+ rymlig
+ komfortabel
+ lyxig inredning
+ smidig stadsbil
+ hög säkerhet med bra filhållningsassistent
+ pris
+ bra, sportigt skålade framstolar med integrerade nackstöd
+ växelväljare på ratten
+ rymligt baksäte
+ mycket bra takhöjd i framsätena
+ bra navigator
+ bra erbjudande under tre år med hemmael från Skellefteå Kraft
+ toppversionen har ”e-Boost”, 27 hk extra i 30 sekunder om batterierna är 23–50 grader och laddningen är över 55 procent
På minussidan:
– ingen dragkrok
– ingen taklast
– långsam snabbladdning och ingen 22-kW-laddning
– delvis dålig förarmiljö
– viss säkerhetsutrustning fungerar dåligt
– instrumentpanel där allt är i pytteformat
– skärm som laggar rejält
– usla touchsensorer på ratten istället för knappar och vred
– usel röststyrning, ”den fattar nästan inget man säger”
– instängt baksäte med breda C-stolpar och liten bakruta
– låg takhöjd i baksätet
– svårlastat bagageutrymme med skarv vid fällda baksäten
– ingen dragkrok
– ingen taklast
– ingen utrymme under huven (frunk) trots bakhjulsdrift
– ingen sportbil, trots tal om att den är det
– få lägen på bromkraftsåterföringen
– få lägen och liten skillnad mellan körlägena
– ingen möjlighet till individuella inställningar av fjädring, styrning, luftkonditionering och gasrespons
– dålig runtomsikt
– dålig adaptiv farthållare med skyltavläsning som oacceptabelt ofta har fel
– e-Boost-utförandet ger för få hästar för kort tid till för högt pris
Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.
Testet publicerades på sajten Gröna Mobilister 26 september 2023.
Jörgen Bengtson
Foto: Cupra
Artikeln publicerad 31 oktober 2023