Cupra Tavascan hyggligt val

Spanska Seat ömsar skinn som elbil och heter sedan flera år Cupra. Elbilen går bra, betydligt bättre än fossilbilsmodern Seat. Med senaste tillskottet, Cupra Tavascan, befäster Cupra sin position.

Förra året ökade Cupra sin försäljning med över 50 procent till nästan 240 000 bilar. Det innebär att Cupra är på väg att köra om Seat i tillverkade bilar.

Cupra Tavascan delar helelektriska plattformen VW MEB med syskonet Audi, Ford (Explorer), Volkswagen och Škoda. Tillverkningen sker varken i hemlandet Spanien – även om utveckligen är i Barcelona – eller i tyska Zwickau, utan i kinesiska Anhui. Cupra Tavascan motsvarar VW ID4/ID5.

Cupra Tavascan finns i två modeller, Cupra Tavascan Endurance (bakhjulsdrift) och Cupra Tavascan VZ (fyrhjulsdrift). Till detta kommer olika utrustningspaket. Denna artikel handlar om Cupra Tavascan VZ.

VW tycker inte om att Cupra kallar Cupra Tavascan VZ för suv, men det är den: fyrhjulsdriven, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och dragkrok. Plumpar i suv-protokollet är dragkrokens låga dragvikt (1 200 kilogram) och låg markfrigång på 13 centimeter.

Jag har skrivit många artiklar om Cupra på Jörgensval.se: Cupra Tavascan kommer starkt (24 augusti 2024), Bra resa: Seat till Cupra Tavascan (31 maj 2024), Cupra Born – bra i basversion (31 oktober 2023), Cupra Born är VW ID.3 (15 september 2022), Seat med sportig Cupra (6 augusti 2022), Cupra Born tuff spanjor (19 december 2021), ”Piggare och argare Cupra” (7 november 2021) och Seat som elbil: Cupra Born (27 oktober 2021).

Webbsajten Högsta växel har testat Cupra Tavascan VZ (2025) och gör – som vi tolkar det – ett försiktigt tummen upp för bilen. Den får 4 av 5 poäng. Högsta växeln delar inte ut kategoripoäng men väl halva poäng i sitt samlade omdöme.

Högsta växeln summerar i artikeln: ”Cupra Tavascan lyckas vara mer underhållande än sina rivaler, utan att tumma på vardagsattributen.”

Högsta växeln nämner inga specifika konkurrenter mer än koncernsyskonen och då främst Škoda Enyaq.

Här är fakta om Cupra Tavascan VZ:
√ Bilen är en medelstor suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 340 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 545 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Förväntat säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 135 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge på gång. 
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 82 kilowattimmar, kWh, brutto och 77 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1,66 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 51,7 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,8 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 178 kilogram.
√ Maxlast 582 kilogram.
√ Bagageutrymme 540 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 1 267 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken).
√ Inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 200 kilogram.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 464 x 186/211 (utan och med backspeglar) x 160 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år plus tillägg för tre år upp till 9 000 mil samt för fem år upp till 16 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, fri service och vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Cupra Tavascan VZ är från 654 900 kronor. Olika utrustningspaket ökar priset rejält.

Jag saknar följande i Cupra Tavascan VZ: bagageutrymme under huven (frunk), flera och fungerande fysiska reglage, snabbare snabbladdning, ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G) och lägre pris.

I sammanställningen nedan utgår jag från Cupra Tavascan VZ, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”flärd och spänning”
+ ”aggressivare uttryck än sina syskon”
+ mittkonsol som flygplansvinge, lyckad interiör i övrigt
+ gediget och väl ihopsatt inre
+ rimligt stort bagageutrymme
+ rimligt utrymme i baksätet
+ mycket bra infotainmentsystem
+ många och lekfulla körlägen
+ går att stänga av antisladdsystemet helt eller delvis
+ rimligt snabb acceleration
+ bra komfort

På minussidan:
– låg takhöjd i baksätet
– dåligt fungerande touchknappar
– inga fysiska fönster- och klimatreglage
– dålig upplösning på backkamera
– elbilsplattform ”med några år på nacken”
– långsam snabbladdning
– inte ström från bilen, batteribank, V2L
– tung styrning
– något snål räckvidd

Cupra Tavascan VZ får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på webbsajten Högsta växeln 18 september 2024.

Jörgen Bengtson
Foto: Cupra

Artikeln publicerad 21 september 2024