Armadan av kinesiska elbilar ser ut att komma under 2022. En som gjorde entré redan 2021 var DFKS Seres 3, en framhjulsdriven suv med kort räckvidd och utan möjlighet till dragkrok.
Organisationen Gröna Bilister har testat bilen, “en SUV med både för- och nackdelar – men framför allt en helt vanlig, duglig bil”, som organisationen skriver i sin biltest.
Försäljningen sker via importören Drivee i Växjö. Vän av ordning undrar vad DFKS är för märke. Det är ett av världens större biltillverkare, med nästa fyra miljoner tillverkade bilar 2021. I Sverige säljer företaget två gasbilar och elbilen Seres 3, även känd under namnet Dong Feng och Huawei. I år kommer den större modellen Seres 5, som DFKS ser som en riktig Teslautmanare.
Priset för denna mellanstora suv är attraktivt: från 379 900 kronor, premiummodellen 439 900 kronor; privatleasing på två år och 2 000 mil per år, inklusive vinterhjul och service, börjar på 3 490 kronor per månad. Miljöbilspremien är 70 000 kronor.
Gröna Bilister ser flera huvudkonkurrenter till Seres 3: Kia e-Niro, Peugeot e-2008, Hyundai Kona och MG ZS EV.
I sammanställningen nedan utgår jag från DFKS Seres 3 premiummodellen, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ rymlig för sin storlek
+ pigg
+ komfortabel
+ smålyxig och ombonad kupé
+ förbrukning: 1,8 kWh per mil WLTP
+ öppningsbart glaspanoramasoltak
+ bra baksätesutrymme
+ reservdäck, men det tar utrymme
+ bra bagageutrymme: cirka 500/1 300 liter
+ färddator, navigator och instruktionsbok på svenska
+ 360-gradersvy för parkering
+ värme i framstolar
+ backkamera
+ farthållare
+ trådlös mobilladdning
+ god markfrigång
På minussidan:
– låg säkerhetsnivå, ej krocktestad av Euro NCAP
– låg maxlast: 300 kilogram
– ingen dragkrok
– långsam snabbladdning (50 kW): 20–80 procent på cirka 30 minuter
– låg räckvidd: 30,1 mil WLTP
– många reglage och spakar i ”hårdplast av allra grövsta slag”
– dålig reglering av framstolar
– inga usb-uttag
– baksäten med obekväm benvinkel och ingen temperaturreglering
– ingen främre bagageutrymme (frunk)
– inget plant bagagegolv vid nedfällda baksäten
– acceleration: 0–100 km/t på 8,9 sekunder
– rörig instrumentering
– kvarvarande batterikapacitet tar bara hänsyn till hur man kört hittills och inte till exempelvis körläge eller aktuell hastighet
– bromskraftsåterföringen går bara att reglera via skärmen, inte via spakar, och gör inte enpedalskörning möjlig
– hård och lite stötig fjädring
– enbart tvåhjulsdrift
Gröna Bilister ger inga poäng i sina tester.
Gröna Bilister testade bilen i juli 2021.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 1 januari 2022
Uppdaterad 28 januari 2022