Vilken bil är bäst att köra på vintern? Bensin-, diesel- eller elbil?
Elbil, alla tider på dygnet och gånger i veckan!
När köldsmockan drar in över Sverige, kommer frågan om vilken biltyp som är bäst i kyla. Den som har elbil, vet att det är elbil. Men tvivlarna är många bland fossilbilsförarna. Därför är det bra att bland andra Dagens industri (Di) reder ut problemet.
I en artikel (4 januari 2024) intervjuar Di en av de största experterna på området: Robert Granström. Han har länge arbetat med testning av bilar i Arjeplog och är ordförande biltestföretagens samverkansorganisation, Swedish Proving Ground Association (SPGA). Föreningen arbetar med att vidareutveckla toppmoderna tester, definiera prioriterade områden för tester och skapa samarbetskluster.
– Vår övertygelse är att fyra årstider, med nordiska vintrar, är grunden för att testa nästa generations robusta och hållbara produkter. Här kan du hitta både –40 och +30 grader Celsius, skriver föreningen på sin webbplats.
Arjeplog och Arvidsjaur är centrum för biltillverkarnas vintertester av både el- och fossilbilar plus andra produkter, men testområdet omfattar större områden än så. Här finns både strängt inlandsklimat och milt kustklimat.
Robert Granström är entydig i sitt svar om el- och fossilbilar på vintern.
”Elbilen är överlägsen”, säger han till Di.
Elbilen förlorar visserligen i räckvidd, vilket också bilar med förbränningsmotorer gör, om än inte lika mycket. Vintertid räknar han med minst 25 procent kortare körsträcka vid långkörning jämfört med sommarväder. Vid kallstart i sträng kyla räknar han med att man halverar ”bil-reklam-körsträckan”.
Han pekar också på att det tar längre tid att ladda ett batteri i sträng kyla. Å andra sidan har de flesta elbilar möjlighet till förvärmning av batteriet, vilket gör att laddtider blir mer normal även vintertid.
Elbilar är överlägsna bensin- och dieselbilar i kyla på många punkter:
• Elbilar har få rörliga delar jämfört med förbränningsmotorbilar, där många delar kan frysa.
• Elmotorn startar alltid, medan fossilbilar har svårt att starta i sträng kyla; värst är dieselbilar, som ”geggar igen”.
• Elbilar har vanligen värmepump, som snabbt ger kupé- och motorvärme.
• Elbilar med värmepump kan ha värmen på under ärenden; med hjälp av stödvärmen slipper man sätta sig i en kall bil.
• Antispinnsystemet regerar snabbare i elbilar än fossilbilar, vilket är en fördel på vintervägar.
• Om man kör fast i snö eller av annat skäl blir stående i kyla, har elbilar batteri och värmepump, som gör att man klarar sig bättre och längre i dessa än fossilbilar. ”Då kan man sitta ett dygn i bilen med värme”, säger han om elbilen jämfört med fossilbilen.
Några punkter att tänka på vid laddning i kyla är:
– ladda med god marginal, så batteriet inte är nära tomt vid laddning:
– använd gärna stols- och rattvärme mer än kupévärme under körning;
– förvärm alltid batteriet vid laddning;
– ladda när du kommer fram till dagens mål, när batteriet är varmt;
– se till att ha laddkabeln inkopplad vid parkering.
Jörgen Bengtson
Foto: SPGA
Uppdaterad 8 januari 2024