Den 25 december börjar min hustru Agneta och jag en lång resa i vår elbil, Tesla Model Y LR, från södra Norrland till södra Spanien. Sträckan är cirka 4 000 kilometer.
Dag 1: Långvind (Hudiksvall)–Värnamo: 25 december 2022, 67 mil
Resan startar från vårt hem i vintrigt Långvind, Enånger, Hälsingland, där vi driver Boende och konferens Hudiksvall Kungsgården Långvind. Färden går till vårt somriga tusculum i Portmán, Murcia, Sydspanien. Portmán ligger i Spaniens södra femtedel, mätt i nord–sydlig riktning.
Vanligen anger jag avstånd i mil, men i kilometer verkar resan ännu längre…
Vår resa startar i Långvind, där vi reser första delen till Stockholm före jul. I redovisningen utgår vi dock från hela sträckan, med fiktiv start och fysiska laddstopp längs vägen.
Vi har kört cirka 250 000 kilometer med renodlad elbil, först Hyundai Ioniq, sedan Kia e-Niro (numera Kia Niro EV) och nu Tesla Model Y.
Resan Långvind–Portmán tur och retur har vi kört med elbil en gång tidigare, i mars 2022.
I december 2022 väljer vi den längre vägen till Portmán över Stora Bält, alltså bilväg hela vägen. I mars 2022 tog vi färja Rødby–Puttgarden, som gav kortare resväg men ungefär samma totala restid.
Här är vår första dagsrapport: Långvind–Värnamo.
Äventyret med vår Tesla Model Y LR börjar i snöigt och kallt Långvind i Hudiksvalls kommun klockan 11.35. Efter 67 mil kommer vi klockan 21.15 fram till barmark och plusgrader i Värnamo. Vi tar in på ett folktomt men riktigt bra Rasta hotell. Dagsetappen är kortare än vanligt – både i tid och avstånd – eftersom vår resa startar senare än vi vanligen gör. Restid, inklusive laddtid, är 9.40 timmar.
Kartan visar vägen vi kör (blå väg). Vi laddar i Gävle (Ionity), Södertälje (Ionity), Mantorp (Ionity) och Värnamo (Ionity); bortse från markerade laddstationer som vi inte använder. Den här gången försöker vi ladda på den paneuropeiska laddnätverket Ionity så långt det går; vi har ett årsabonnemang, som gör Ionity betydligt billigare än Teslas Supercharger. Dock finns två problem med Ionity: köer och få laddstationer. Första rejäla kön är i Södertälje, där vi får vänta 29 minuter på att ladda.
Förutom laddkostnader, betalar vi för hotell i Värnamo.
Resan går bra och är inte ansträngande. När Agneta checkar in på hotellet i Värnamo, får jag min vanliga uppgift vid dagens slut: hitta en supersnabbladdare och fylla batteriet till 90 procent. Samtidigt passar jag på att gå lite extra, så jag får ihop mina 10 000 steg per dag; det är svårt att hinna med under våra laddpauser.
Vi använder laddpauserna till att sträcka på benen och äta lätt (Södertälje) och ta en fika (Värnamo).
Bilderna visar etappen dag 1: kartan över vägen vi körde, Kungsgården Långvind vid soluppgång och målgången i Värnamo.
I morgon kommer ny rapport om dag 2.
Text och foto:
Jörgen Bengtson