Agneta och jag gör en lång resa i vår elbil, Tesla Model Y LR, från Långvind i södra Norrland till Portmán i södra Spanien. Sträckan är cirka 4 000 kilometer.

Dag 2: Värnamo–Ottersberg (Bremen): 26 december 2022, 85 mil

På vår första helelektriska resa mellan Långvind och Portmán – som vi gjorde i mars 2022 – tog vi färjan Rødby–Puttgarden. Resvägen var kortare men restiden blev ungefär den samma. Nu kör vi över Stora Bält.

Här är vår andra dagsrapport: Värnamo–Ottersberg (Bremen).

Äventyret med vår Tesla Model Y LR fortsätter efter en god frukost på Hotell Rasta Värnamo. Resan startar klockan 9. Sedan rullar vi på till Öresundsbron. Den är höljd i dimma, så man ser inte vattnet men känner väl de starka vindarna.

Vi fortsätter genom Danmark och över Stora Bält; även här möter vi dimma och starka vindar. Ett tips för billigare broöverfarter är att registrera sig för BroPass på https://bropas.oresundsbron.com, knyta kontot till ØresundPay och sedan resa med rabatt på båda broarna.

Från Danmark fortsätter vi ner genom Tyskland.

Efter 85 mil kommer vi klockan 20.30 till den lilla staden Ottersberg, nordöst om Bremen. Vi tar in på ett litet hotell och pensionat, Haus Biederstaedt; det är några rum mindre än vårt eget Boende och konferens Hudiksvall Kungsgården Långvind. Dagsetappen är ungefär av normallängd. Restid, inklusive laddtid, är 11.30 timmar.

Kartan visar vägen vi kör (blå väg). Vi laddar i Greve, Danmark (Ionity), Aabenraa, Danmark (Ionity) och Tiste, Tyskland (Ionity), alla markerade med röda droppar med vit punkt; bortse från markerade Teslaladdstationer, som vi inte använder.

Den här gången använder vi det paneuropeiska laddnätverket Ionity så långt det går, trots att Ionity har färre laddstationer och laddpunkter än Tesla. I dag slipper vi dock gårdagens problem med kö. Ionity i Danmark har bättre utbyggd infrastruktur. På bilden laddar vi i Greve, som har tolv laddpunkter mot vanligen sex i Sverige.

Förutom laddkostnader, betalar vi avgifter för Öresundsbron och Storabältbron samt hotell.

Resan går bra, även om det frestar på med motorvägskörande i Tyskland med höga hastigheter i ytterfilen. Vi kör i 110 kilometer per timme, dels för att få ett lugnt tempo, dels för att spara på drivmedel (el).

När Agneta checkar in på hotellet i Ottersberg, får jag chans att sträcka extra på benen. Den charmig småstaden Ottersberg (kommunen har drygt 13 000 invånare) har det mesta, inklusive flera bagerier, banker, restauranger och brandbilar samt apotek, ekologisk livsmedelsaffär och bokhandel.

Vi avslutar dagen med en utmärkt middag på en nyöppnad italiensk restaurang, Localino Italiano. Jag får ihop mina 10 000 steg på promenaden till restaurangen och en bankomat, för restaurangen tar inget av våra fem kort – vi är i kontantlandet Tyskland.

Vi använder laddpauserna till att röra på oss, kolla e-post, läsa nyheter och ta en fika (Greve).

Bilderna visar etappen dag 2: kartan över vägen vi körde, Ionitys laddstation i Greve, Storabältbron och bokhandeln i Ottersberg.

I morgon kommer ny rapport om dag 3.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar