Henrik Fisker är namnet på en dansk designer och bilutvecklare. Fisker är också liktydigt med ett nytt elbilsmärke. Fisker Ocean är en riktigt spännande nyhet, som utmanar alla suvar.

Henrik Fisker lanserade tidigare en fossilbil, men företaget gick i konkurs. Han har också desginat BMW Z8 och Aston Martin DB9. Nu kommer han igen med en riktigt spännande elbil, Fisker Ocean, med produktion hos kontraktstillverkaren Magna Steyr i  Österrike. Leveransen har börjat till kunder i ett fåtal länder.

Jag hade en kort pratstund med Henrik Fisker på elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena i februari 2023. Då fanns bilen i en förserie. Nu finns den som produktionsbil.

Suven Fisker Ocean finns i tre versioner: fyrhjulsdrivna Fisker Ocean Extreme, fyrhjulsdrivna Fisker Ocean Ultra och framhjulsdrivna Fisker Ocean Sport.

Fisker Ocean säger sig vara den mest miljövänliga bilen i sin klass. Samtidigt har versionen Extreme en räckvidd på 70,7 mil, som slår alla andra suvar på marknaden. Därtill kommer ett väldigt konkurrenskraftigt pris.

Jag har inte tidigare skrivit om elbilen Fisker Ocean på Jörgensval.se.

Dagens PS Högsta växeln har testat Fisker Ocean Extreme. Sajten gör tummen upp för bilen och summerar i rubrik och brödtext: ”Krossar Teslas räckvidd” respektive ”… en total och absolut fullträff, en bil med potential att inte bara locka tidigare elbilsägare, utan även övertyga traditionalister att framtiden är eldriven.”

Dagens PS avstår från att sätta betyg till dess att alla utlovade funktioner är på plats och sajten får låna bilen för en längre test.

Priset för Fisker Ocean Extreme är 755 000 kronor, för Fisker Ocean Ultra med 61 mils räckvidd 615 000 kronor och för Fisker Ocean Sport med 44 mils räckvidd 450 000 kronor

Dagens PS Högsta växeln nämner inga specifika konkurrenter till Fisker Ocean, men mellan raderna utmanar den hela det fyrhjulsdrivna suv-segmentet av medelstora bilar.

I sammanställningen nedan utgår jag från Fisker Ocean Extreme, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket lång räckvidd, ”klassledande”
+ mycket snabb acceleration
+ design
+ hållbarhet
+ mycket stor och roterbar pekskärm (17,1 tum)
+ fast panel under skärmen med viktiga knappar som klimatanläggningen och volymkontroll
+ uppfällbart bord till framsätena
+ öppningsbart glastak
+ solcellstak som ger upp till 240 mils räckvidd per år
+ inställning som öppnar alla bilens glasrutor utom vindrutan
+ digital backspegel, men med bristande kvalitet
+ smidigt och intuitivt infotainmentsystem, dock med brister
+ mycket god väghållning
+ distinkt sportig körupplevelse

På minussidan:
– dålig bakåtsikt vid dåligt väder, ingen bakre vindrutetorkare
– brister i infotainmentsystemet
– buggar i mjukvaran
– tio säkerhetsrelaterade system, inklusive helljusassistent och adaptiv farthållare, som inte finns men ska komma med OTA i slutet av 2023
– på gränsen till stötig fjädring och chassi med 22-tumshjul, kan bli bättre med 20-tumshjul
– framhjulen drar något i ratten vid hård acceleration
– krävs en del finputsning innan Ocean blir så bra som den skulle kunna vara. 

Fisker Ocean får inga poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Högsta växeln cirka 4 augusti 2023.

Bilden på Henrik Fisker är från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Jörgen Bengtson och Fisker

Läs hela artikeln på Fisker Ocean spännande nyhet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *