Kia EV3 har tagit upp kampen med Tesla Model 3, Volvo EX30 och Volkswagens ID.3. Tidningar som testat Kia EV3 tycker den är bra, senast Svenska Dagbladet, men den får inga toppbetyg.
Kia EV3 bygger på samma helelektriska plattform, E-GMP, som Kia EV6, Kia EV9 och Hyundais nya elbilar. Men den har inte deras snabba laddning med 800-voltsystem och hög, flack laddkurva. Kia EV3 ersätter i praktiken Kia Niro och motsvarar närmast Kias laddhybrid Ceed.
Kia EV3 finns i två versioner, Kia EV3 med mindre batteri och räckvidd på 44 mil (standard range) och Kia EV3 Long Range med större batteri och räckvidd på 60,5 mil. Kia EV3 Long Range finns med tre utrustningspaket: EV3 Long Range, EV3 Plus Long Range och EV3 GT Line Long Range. Denna artikel handlar om toppmodellen EV3 GT Line Long Range.
År 2026 kommer även en fyrhjulsdriven version och 22-kW-laddning.
Kia EV3 är en halvkombi eller crossover, även om Kia kallar den suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt och hög markfrigång. Den uppfyller suv-kraven på rimlig motorstyrka (med tvekan), stort bagageutrymme och plats för fem personer.
Svenska Dagbladet har testat EV3 GT Line Long Range. Den ger bilen 3 av 6 poäng, vilket vi tolkar som ”tummen ner”. Svenska Dagbladet delar inte ut delbetyg, utan bara ett sammanhållet betyg i hela steg.
Svenska Dagbladet sammanfattar sin syn på Kia EV3 i rubriken, ”Bra budgetalternativ från Kia”, och ingressen, ”En helgjuten elbil som fungerar utmärkt som hushållets enda bil”. Dock får den lågt betyg samtidigt som testaren säger att mest ”prisvärd är instegsmodellen”; här syftar tidningen sannolikt på versionen med mindre batteri (Kia EV3).
Man skulle kunna sammanfatta SvD-betyget som att Kia EV3 kan bättre.
Dagens industri har testat Kia EV3 Long Range och ger den 19 av 25 poäng, EV3 LR bra alternativ (15 november 2024). I Dagens Nyheters test av samma bil får den 17 av 25 poäng, Kia EV3 bra alternativ (2 november 2024). Svenska Dagbladet ger motsvarande 12,5 av 25 poäng.
Vi har skrivit 23 artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Kia EV3 LR bra alternativ (15 november 2024).
Garantier: nybil sju år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.
Priset för Kia EV3 GT Line Long Range är 580 300 kronor, för Kia EV3 419 900 kronor, för Kia EV3 Long Range 498 300 kronor och för Kia EV3 Plus Long Range 530 300 kronor. Det mesta ingår i respektive paket.
Svenska Dagbladet nämner inga specifika konkurrenter till Kia EV3. Men nämner i förbifarten Kia Niro EV, Tesla Model 3 och Volvo EX30. Rimligen är också följande konkurrenter: BYD Atto 3, Cupra Born, Škoda Elroq och Volkswagen ID.3/ID.4.
Jag saknar en del på Kia EV3: version med fyrhjulsdrift, ström från bilen/batteribank (V2L) i alla versioner/modeller, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), större främre lastutrymme (frunk), högre dragvikt och snabbare snabbladdning.
I sammanställningen nedan utgår jag från EV3 GT Line Long Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ hyfsat goda utrymmen
+ billig
+ effektiv värmepump
+ rymligt framsäte
+ rimligt sköna framstolar
+ rymligt baksäte
+ hög sittposition
+ renodlad elbilsplattform
+ mycket bra sikt framåt och utåt
+ bra benutrymme
+ rattvärme
+ stolsvärme och -ventilering
+ adaptiv farthållare
+ bra fjädring
+ tyst
+ bra åkkomfort med 17-tumsdäck
+ bra med knappar och reglage
+ trådlös Apple carplay och Android auto
+ stort bagageutrymme med två lasthöjder
+ plant golv vid nedfällda baksäten
+ minimalt främre lastutrymme (frunk)
+ ström från bilen/batteribank, V2L
På minussidan:
– ”relativt känslokall”
– inte rolig att köra
– trångt för fötterna
– bakre fläkten inte ställbar
– inget isofixfäste för barnstol fram
– ingen luftfjädring
– trög effekt (204 hästkrafter) för elbil
– relativt långsam acceleration
– bristande vägkontakt
– långsam snabbladdning
– enkla materialval
– mittskärmen skymd av rattkransen
– trög och enkel grafik i pekskärmen
– dålig röststyrning
– musik enbart via Amazon
– knappt användbart främre lastutrymmet
– låg dragvikt
– saknar lastlucka
EV3 GT Line Long Range får 3 av 6 poäng i testet.
Läs hela artikeln på Kia EV3 kan bättre!
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 28 december 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson