Kineserna är duktiga på elbilar. Men Sydkorea – med sina två märken, Hyundai och Kia, och många elbilsmodeller – är nog så duktig. Kia har med Kia EV3 Long Range – en mindre variant av EV9 – tre elbilar på en renodlad elbilsplattform, och flera är på gång, EV4 och EV5. Dagens industri har testat Kia EV3 och ger den högt betyg, om än inte toppbetyg.
Dagens industri ifrågasätter om det är de många kinesiska märkena, som är det största hotet mot de europeiska jättarna. ”När det gäller etablering i Europa, kundkännedom och teknik i toppklass ligger sydkoreanska Hyundai och Kia bättre till”, skriver Dagens industri.
Kia EV3 bygger på samma helelektriska plattform, E-GMP, som EV9, men har inte dess snabba supersnabbladdning med 800-voltsystem.
Kia EV3 finns i en version, men kommer inom kort i version med mindre batteri (58 kilowattimmar) och räckvidd på cirka 43,5 mil. Framöver kommer även en fyrhjulsdriven version. Bilen finns med tre utrustningspaket: EV3 Long Range, EV3 Plus Long Range och EV3 GT Line Long Range. Denna artikel handlar om basmodellen Kia EV3 Long Range.
Kia EV3 är en halvkombi eller crossover, även om Kia kallar den suv. Den är dock ingen suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift, har dragkrok med låg dragvikt (750 kilogram) och klen motorstyrka för en suv. Däremot uppfyller den kraven på en suv i form av stort bagageutrymme, plats för fem personer och möjligen rimligt hög markfrigång (160 millimeter).
Dagens industri har testat Kia EV3 Long Range och ger den 19 av 25 poäng. Betyget är ett tummen upp för bilen. Dagens industri delar ut delbetyg; bilen får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, ekonomi och säkerhet samt mittenbetyg (tre poäng) i bilkänsla.
Dagens industri sammanfattar sin syn på Kia EV3 Long Range i artikeln, ”Kia EV3 är en väldigt intressant modell på flera sätt”.
Dagens Nyheter har också testat Kia EV3 Long Range och ger den 17 av 25 poäng.
Vi har skrivit 22 artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Kia EV3 bra alternativ.
Här är fakta om Kia EV3 Long Range:
√ Liten/mellanstor halvkombi, kallar sig för suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 204 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 283 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 128 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 31 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L (tillval).
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 81,4 kilowattimmar, kWh, brutto och 77 kWh netto.
√ Blandad körning 1,62 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 60,5 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 7,9 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 945 kilogram.
√ Maxlast 350 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 460 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 250 l.
√ Oklart om lastutrymme under golvet.
√ Litet främre lastutrymme (frunk) på 25 liter.
√ Dragkrok med dragvikt 750 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd/höjd: 431 x 185 x 157 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil sju år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.
√ Priset för Kia EV3 Long Range (LR) är 498 300 kronor, för Kia EV3 Plus LR 530 300 kronor och för Kia EV3 GT Line 580 300 kronor. Det mesta, utom dragkrok, ingår i respektive paket.
Jag saknar en del på Kia EV3 Long Range: version med fyrhjulsdrift, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), större främre lastutrymme (frunk), högre dragvikt och snabbare snabbladdning.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrent till Kia EV3 Long Range: Cupra Tavascan, ”Sportigare design och körning, högre pris.”; Mini Countryman E, ”Lyckad retrodesign både på in- och utsidan. Kortare räckvidd.”; Volvo EX30, ”Vassare köregenskaper, men långt från någon storlastare.”
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV3 Long Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ imponerande räckvidd
+ rimlig snabb laddning med hög laddkurva
+ bra elbilsplattform (E-GMP)
+ stor nog som familjebil och liten nog som stadsbil
+ prisvärd
+ ”bland bilarna med längst räckvidd per krona”
+ fin inredning
+ ganska bra baksäte
+ bra tredelad skärmlösning
+ bord i armstödet fram
+ relativt stort bagageutrymme
+ frunk på 25 liter
+ mjuk i körstil med hög komfort
+ ”lätt att förstå sig på”
+ lätt att köra
+ enpedalsläge
+ ”en hel del knappar och reglage av klassiskt snitt”
+ ström från bilen, batteribank, V2L (tillval)
+ bra runtomsikt
+ bränslesnål
På minussidan:
– inget 800-voltsystem
– relativt långsam acceleration
– måttliga 204 hästkrafter
– inte sportig och särskilt körglad
– små skillnader i olika körlägen
Kia EV3 Long Range får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 15 november 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 15 november 2024