Mercedes-Benz har inte bara ett långt företagsnamn, utan också väldigt långa modellbeteckningar. Nu har suven Mercedes-Benz EQE 500 4Matic Suv nått svenska marknaden, och biltestarna tycker om vad de ser.
Mercedes alla ”suv-bilar” är inte suvar. Mercedes EQE 500 4Matic är dock en äkta suv, med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, hög markfrigång och rejäl dragkroksvikt. Den är också byggd på en renodlad elbilsplattform, EVA2, som ger bättre möjligheter än en kombinationsplattform.
I Sverige tar Mercedes-Benz inte in de mindre modellerna av EQE (300, 350 och 350+) men väl en kraftfullare och sportigare AGM-version.
Jag har skrivit många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: Mercedes EQE 500 bra suv (5 april 2023), Mercedes EQS SUV toppbil (10 mars 2023), Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).
Det är inte lätt att förstå sig på grupperingen av Mercedes elbilar utifrån bokstavsförkortningarna. Bokstaven ”S” i ”EQS” är störst och lyxigast. Bokstaven markerar modellens placering i Mercedes modellhierarki, där ”A” är minst och ”S” störst. EQE hamnar i mitten. Mercedes EQE 500 4Matic finns som suv och sedan, den senare bara 10 000 kronor billigare.
Svenska Dagbladet har testat Mercedes EQE 500 4Matic Suv och gör tummen upp, även om tidningen tycker att den är för dyr. SvD kallar den ”en lyxig nykomling för köpare med guldbyxor”. Med viss reservation, tolkar jag att SvD ändå placerar bilen i gruppen ”bäst-i-text” i kategorin lyx-suvar, dock tillsammans med minst tre konkurrenter (Audi Q8 55 e-tron, BMW iX xDrive 50 och Tesla Model Y Long range).
Här är fakta om suven Mercedes-Benz EQE 500 4Matic Suv.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 408 hästkrafter och vridmoment på 858 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men förväntas få fem stjärnor. Den får detta testets högsta betyg i säkerhet, vilket är enda kategori där den får högsta betyg.
√ Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW med möjlighet att uppgradera till 22 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.
√ Batteriets storlek är 90,6 kilowattimmar netto och 100 kWh brutto. Räckvidden är 55,2 mil WLTP. Förbrukningen är 1,8–2,2 kWh per mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,9 sekunder och toppfarten 210 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är 520 liter, med nedfällda baksäten 1 675 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt på 1 800 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display.
√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri tio år.
√ Priset för Mercedes-Benz EQE 500 4Matic Suv är från 1 050 000 kronor. För den som vill ha fyrhjulsstyrning kostar det, med vissa andra funktioner, över 100 000 kronor extra. Ytterligare utrustning finns med många tillvalspaket, som gör bilen ännu dyrare.
Vilka bilar konkurrerar Mercedes-Benz EQE 500 4Matic Suv med? SvD nämner fem konkurrenter: Audi Q8 55 e-tron för 914 400 kronor, BMW iX xDrive 50 för 1 103 800 kronor, Polestar 3 för 970 000 kronor, Tesla Model Y Long range för 645 990 kronor och Volvo EX90 för 1 085 000 kronor.
I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz EQE 500 4Matic Suv, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket bra batteriåtervinningslägen, inklusive adaptivt läge
+ mycket hög säkerhet
+ mycket hög tekniknivå
+ kraftfull motor ”men inte vansinnigt”
+ ”moget och tryggt uppförande”
+ mogen och sansad körupplevelse
+ avancerade självkörningsfunktioner
+ stora innerutrymmen
+ påkostade material
+ bra komfort
+ fyrhjulsstyrning (tillval) som minskar vändradien från 12,3 till 10,5 meter
+ ”spänstig och skön luftfjädring”
+ tyst
+ stora, högupplösta skärmar som man även kan se film på
+ häftigt ljudsystem, Dolby Atmos
+ möjlighet koppla ur framhjulsdriften
+ luftvärmepump
+ knappar/reglage på ratten för bromsåtervinning och avstängning av varningsljud vid fart över gällande hastighetsgräns
På minussidan:
– dyr, framför allt om man vill ha tillval
– diffus bromskänsla
– tung med stort batteri ger större miljöpåverkan
– inte lika komfortabel och inspirerande att köra som BMW iX
– relativt hög energiförbrukning
Mercedes-Benz EQE 500 4Matic Suv får 27 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 6 maj 2023 (bakom betalvägg).
Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 7 maj 2023