Bilarna som kombinerar eldrift med bensin- eller dieseldriven motor som laddar batteriet, är få. BMW i3 Rex (med bensindriven räckviddsförlängare) är enda som fått visst genomslag. Nu kommer Nissan Qashqai E-power, som har litet batteri och bensinmotor som kontinuerligt driver en generator, som laddar batteriet. Vi ser inte denna bil som en traditionell elhybrid, och därför presenterar vi den.
Fördelarna med den här typen av bil är uppenbara: bra körupplevelse och lång räckvidd. Nackdelen är att den är beroende av en bensinmotor.
Svenska Dagbladet har testat bilen, som den kallar omvänd hybrid med en smart teknik som kommer tio år för sent. Men SvD ger tanken ett erkännande: ”Tekniken är smart.” Den använder sig av ett litet batteri (1,9 kilowattimmar), en liten bensinmotor (trecylindrig 1,5 liters motor) som laddar batteriet. Bilen har alltså enbart en drivlina: el.
Elmotorn är effektiv, med verkningsgrad över 90 procent. Den får el av en bensinmotor, med verkningsgrad på 20–30 procent. Resultatet blir en elbil med bränslesnål bensindrift.
Här är fakta om Nissan Qashqai E-power.
Bilen har framhjulsdrift och motor på 190 hästkrafter.
Bilen har ingen möjlighet till laddningen från elnätet.
Batteriets storlek är 1,9 kilowattimmar; en bensinmotor laddar batteriet. Räckvidden med full bensintank är över 80 mil (WLTP). Förbrukningen är 0,53 liter bensin per mil med koldioxidutsläpp på 122 gram per kilometer (WLTP). Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder och toppfarten 170 km per timme.
Bagageutrymmet är 455 liter, med nedfällda baksäten 1 379 liter. Bilen har inget bagageutrymme fram (frunk).
Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 750 kilogram.
Nissan Qashqai E-power har många förarstödssystem.
Priset för Nissan Qashqai E-power Tekna+ (högst utrustningsnivå) är 455 900 kronor; grundutförandet kostar 376 100 kronor.
SvD nämner två specifika konkurrenter till Nissan Qashqai E-power: Kia Sportage laddhybrid och Toyota RAV 4 laddhybrid.
I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Qashqai E-power Tekna+ med framhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra kraft och direkt respons
+ hög komfort
+ snygg, prydlig och modern förarmiljö
+ rattvärme, stolsvärme och induktionsladdning för mobil
+ head-up-display
+ precis styrning
+ nätt och smidig
+ lång räckvidd
+ tyst
+ bromskraftsåtervinning
+ smart teknik, tar det bästa från två världar
+ litet batteri med lågt miljöavtryck
+ ändamålsenliga knappar för de mest använda funktionerna
På minussidan:
– bensin genererar elladdning
– relativt hög bensinförbrukning
– ”smarta tekniken kommer tio år för sent”
– utsläpp av koldioxid, kväveoxid med mera flera föroreningar
– hög skatt
Nissan Qashqai E-power Tekna+ får 26 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 21 januari 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Nissan
Artikeln publicerad 31 januari 2023