Renault Scenic E-Tech Electric blev, till mångas förvåning, ”Årets bil 2024”. De nordiska jurymedlemmarna tyckte annorlunda, men bilen tog hem segern och har onekligen sina styrkor. Efter referat av fyra tester är vi benägna att utse den till en topposition, om än inte årets bil.
Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic och Renault 5. Renault Scenic är femte generationen Scenic
Renault Scenic E-Tech Electric är i mångt och mycket en vidareutveckling av Renault Mégane E-Tech. Den har en renodlad elbilsplattform, som den delar med japanska Nissan och Mitsubishi.
Renault Scenic E-Tech Electric finns i två varianter: Renault Scenic E-Tech Electric 170 hästkrafter, hk, med standardräckvidd respektive Renault Scenic E-Tech Electric 220 hk med lång räckvidd, som denna artikel handlar om. Till detta kommer olika utrustningspaket: basversionen Evolution för 170 hk, Techno för 170 och 220 hk samt Esprit alpine och Iconic för 220 hk.
Renault kallar Scenic E-Tech Electric för suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift och möjlighet till rejäl dragvikt (Renault Scenic har 1 100 kilogram). Den uppfyller dock suv-kraven på rimligt kraftfull motor och stort bagageutrymme. Markfrigången är beroende på variant och utrustningspaket.
Gröna Mobilister har testat Renault. Organisationen ger inte betyg, utan bara omdömen, som jag tolkar som ett ”bäst i test”.
Gröna Mobilister summerar testet i artikeln: ”…en av de absolut bästa elbilarna just nu, en värdig vinnare av Årets Bil 2024…”. Gröna Mobilister förordar stora motorn, stora batteriet och utrustningsnivån Evolution eller Techno.
Dagens industri har testat bilen, Renault Scenic E-Tech bra bil (22 december 2023), där den får 19 av 25 poäng. Dagens Nyheter ger också Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh/220 hk Iconic, Renault Scenic E-Tech bra val (21 april 2024), 19 av 25 poäng. I Svenska Dagbladets test av Renault Scenic E-Tech Electric 220 hk, Renault Scenic E-Tech Techno bra val (13 juli 2024), får den motsvarande 21 av 25 poäng.
Vi har skrivit 15 artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Renault 5 E-Tech bra men brister (19 oktober 2024).
Här är fakta om Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh och 220 hh Techno:
√ Halvkombi, av tillverkaren kallad suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 220 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 300 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Högsta säkerhetsbetyg (5) i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen 150 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Laddning 10–80 procent på 40 minuter.
√ Växelströmsladdningen 22 kW.
√ Ingen plug & charge men autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) brutto 92 kilowattimmar, kWh, och netto 87 kWh.
√ Blandad körning 1‚68 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 61,9 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 7,9 sekunder.
√ Tomvikt 1 917 kilogram (andra uppgifter förekommer).
√ Maxlast inklusive förare 599 (andra uppgifter förekommer).
√ Lastutrymme 545 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 670 liter.
√ Lastutrymme under lastgolvet.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 100 kg.
√ Taklast 80 kg.
√ Längd/bredd med och utan speglar/höjd: 447 x 209/186 x 157 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh och 220 hk från 549 900 kronor. Det finns olika utrustningspaket som ökar priset.
Gröna Mobilister nämner fem uttryckliga konkurrenter till Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh och 220 hh: BYD Atto 3, ”Kines som är sämre men ibland också mycket billigare”; Nissan Ariya, ”Koncernkollega, mer SUV:ig”; Renault Mégane e-Tech, ”Samma teknik, lite mindre, lägre pris”; Tesla Model Y, ”Bästsäljaren, och inte utan anledning”; Volkswagen ID.4, ”Större och tyskare”.
Jag saknar en del på Renault: ström från bilen/batteribank (V2L), lastutrymme under huven (frunk) och säkerhetsfunktioner inkluderade i priset för basversionen.
I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh och 220 hh Techno, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ lång räckvidd
+ effektiv drivlina
+ värmepump
+ snabb destinationsladdning (22 kW)
+ hög komfort
+ god säkerhet
+ stora utrymmen
+ bra miljöhelhetstänk
+ stor del i aluminium
+ batterierna kan bytas modulvis
+ många knappar och reglage
+ växelspak på ratten
+ bra röststyrning (Google)
+ bra körlägen
+ ”rejäla paddlar för bromskraftsåterföringen”
+ bra instrumentering
+ bra räckviddsinformation
+ bra placerat ladduttag (vänster framskärm)
+ bra app för laddning och laddstopp
+ bra ratt- och förarsätesinställningar
+ rymligt och välutrustat baksäte
+ lyxigt glastak med reglerbart ljus (tillval)
+ hållare för surfplattor i baksätet
+ jättestort bagageutrymme
+ låg förbrukning
+ relativt lågt pris
+ tredelat baksäte (40–20–40)
+ dragkrok med hygglig dragvikt
+ låg vikt
+ rolig att köra
+ inga stora fälgar och hjul
På minussidan:
– långsam snabbladdning
– hög tröskel i bagageutrymmet
– inte plant lastgolv
– inga terrängegenskaper
– många knappar och reglage
– saknar enpedals- och seglingsläge
– svårt få fram förbrukningsinformation
– liten bakruta
– bristande säten i toppmodellen Alpine
– trångt för mittenpassageraren bak
– spak för stereon gömd under ratten
– går inte att ta ut säten som i gamla Scenic
– inga praktiska småfack
– inget bagageutrymme fram (frunk)
– flera säkerhetssystem är tillval
Gröna Mobilister sätter inte betyg i sina tester.
Testet publicerades på webbplatsen Gröna Mobilister i uppdaterad version 11 december 2024.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 26 december 2024