Franska Renault var tidig med elbilen Zoe, men sedan hände inte så mycket. Nu kommer Renault med en elversion av Mégane, som utmanar Volkswagens elbil ID.3. Dagens Nyheter är så säker på denna landskamp, att den i rubriken på artikeln skriver: Eldrivna Renault Mégane ska utmana Volkswagen.
Bilen kommer till Sverige i vår, har ännu inget pris i svenska kronor och saknar siffror på elförbrukning. Bilen finns med två storlekar på batterier (40 kWh och 60/69 kWh – DN anger båda). Den har två kapaciteter på destinationsladdning, 7 och 22 kW. I testet utgår DN från versionen med stort batteri och ”snabb långsamladdare” på 22 kW.
I dag finns bilen bara med framhjulsdrift, men det verkar sannolikt att den även kommer med fyrhjulsdrift.
I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Mégande E-Tech EV60 (stora batteriet) som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ bra köregenskaper
+ bra operativsystem
+ design
+ bra säkerhetssystem
+ räckvidd: 47 mil WLTP
+ bromsenergiåtervining i fyra lägen
+ destinationsladdning: 22 kW
+ Apple Carplay och Android Auto
+ bra takhöjd i baksätet
+ värmepump
+ batterikylning och -värmning
+ sannolikt bra andrahandsvärde
+ elbilsplattform (CMF-EV)
På minussidan:
– bagageutrymme: 421 liter
– snabbladdning: 130 kW
– mjukvaruuppdatering över nätet (OTA) endast av informationssystemet
– släpvagnsdragvikt: 900 kilogram
– acceleration: 0–100 km/t på 7,4 sekunder
– dålig placering av växelväljarspaken bakom två andra spakar
– toppfart: 160 km/t
Renault Mégande E-Tech EV60 får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter den 27 november 2021.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 27 november 2021