Smart var från början en ultrakompakt stadsbil, en mikrobil, med liten bensinmotor; bilen blev ingen succé. Nu är Smart en elbil, större samt samägd av Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding. Basversionen av Smart #1 ger mycket elbil för pengarna.
Smart började som ett samarbetsprojekt mellan Mercedes-Benz, Volkswagen och klocktillverkaren Swatch, med målgruppen stadsbor med behov av bil för två. Efter föga framgångsrik marknadsföring, tröttnade Swatch och VW; Mercedes-Benz tog i praktiken över. Sedan har Geely kommit in i bilden som hälftenägare. Nu bygger Smart #1 på samma helelektriska plattform som bland annat Volvo XC30, Geely SEA1.
Smart finns i dag enbart som elbil. Den finns i två modeller, Smart #1 och Smart #3, och i olika versioner Pure, Pro, Pure+, Pro+, Premium, Pulse och Brabus. Den här artikeln handlar om Smart #1 Brabus, även kallad ”stads-suv”, som Gröna Mobilister har testat. Snart kommer en stor suv, Smart #5.
Smart kallar Smart #1 för suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version (Brabus) med kraftfull motor, plats för fem personer, möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik och markfrigång på 182 millimeter. Bagageutrymmet är däremot litet.
Jag har skrivit fem artiklar om Smarts elbilar på Jörgensval.se: Smart #3 ganska smart val (27 april 2014), Är Smart smart val? om Smart #1 (15 april 2024), Smart inte så smart val om Smart #3 (21 januari 2024), Smart elbil når inte ända fram om Smart #1 (15 januari 2023) och Smart elbil för två om Smart EQ fortwo (4 november 2022).
Gröna Mobilister ger inga poäng i sin test av Smart #1 Brabus. Vi tolkar testet som ett försiktigt ”tummen upp” för toppversionen Brabus och ett klart ”tummen upp” för basversionen Pure.
Gröna Mobilister sammanfattar sin uppfattning om Smart #1 Brabus i artikeln: ”Söker du en elbil i mindre mellanklassen och redan sneglar på Volvos XC30, bör du ge Smarts etta en chans.” Det är oklart om Gröna Mobilister här syftar på Brabus eller Pure.
Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
Priset för Smart #1 Brabus är från 535 000 kronor och basversionen Smart #1 Pure från 395 000 kronor. Olika versioner gör bilen dyrare.
Gröna Mobilister nämner flera specifika konkurrenter: Cupra Born/Volkswagen ID.3, ”Golf som elbil men med avskalat inre”; MG4, ”Kanske bästa folkelbil nu, offensivt prissatt”; Renault Mégane, ”Fransk komfort, stora utrymmen, effektiv drivlina”; Tesla Model 3, ”En storlek större, men basversionen är billigare än Smarts toppversioner”; Volvo XC30, ”Samma grund, annat utförande, högre pris”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #1 Brabus, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ komfortabel
+ trevlig
+ laddar något snabbare än angiven kapacitet och ”håller framför allt laddhastigheten under större delen av laddningen”
+ rimligt pris för basversionen
+ hög säkerhet
+ snygg design, har fått designpriserna Red Dot och iF Design
+ funktionell, upprätt form
+ bra takhöjd även i baksätet
+ sköna säten bak och fram
+ gott om plats i baksätet
+ lättmanövrerad i stadstrafik
+ solid
+ dörrar utan fönsterkarmar
+ infällda dörrhandtag
+ tvåtonslack
+ basversion med imponerande utrustningslista
+ högsta betyg i Euro NCAP
+ trivsam inredning
+ elinställning av framstolar och ratt
+ balans mellan analoga och digitala reglage
På minussidan:
– dyra toppversioner
– litet bagageutrymme
– svårlastat bagageutrymme
– oregelbundet utrymme under golvet
– mediokert skydd för fotgängare och andra oskyddade trafikanter
– minimal frunk på 15 liter
– dåligt fungerande röstkommando
– bromskraftsåtervinning enbart via skärm
– bilen inte gjord för sina 428 hästkrafter
– ”inga som helst terrängambitioner”
– ”inte någon imponerande låg förbrukning”
– ladduttag på vänster bakflygel
– dåligt återförsäljar- och servicenät
– sannolikt relativt dåligt andrahandsvärde
Gröna mobilister ger inga poäng i sina tester.
Läs hela artikeln på Smart #1 ganska smart val!
Testet publicerades på Gröna Mobilisters webbplats 22 augusti 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Smart
Uppdaterad 18 september 2024