Smart #1 ganska smart val

Smart var från början en ultrakompakt stadsbil, en mikrobil, med liten bensinmotor; bilen blev ingen succé. Nu är Smart en elbil, större samt samägd av Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding. Basversionen av Smart #1 ger mycket elbil för pengarna.

Smart började som ett samarbetsprojekt mellan Mercedes-Benz, Volkswagen och klocktillverkaren Swatch, med målgruppen stadsbor med behov av bil för två. Efter föga framgångsrik marknadsföring, tröttnade Swatch och VW; Mercedes-Benz tog i praktiken över. Sedan har Geely kommit in i bilden som hälftenägare. Nu bygger Smart #1 på samma helelektriska plattform som bland annat Volvo XC30, Geely SEA1.

Smart finns i dag enbart som elbil. Den finns i två modeller, Smart #1 och Smart #3, och i olika versioner Pure, Pro, Pure+, Pro+, Premium, Pulse och Brabus. Den här artikeln handlar om Smart #1 Brabus, även kallad ”stads-suv”, som Gröna Mobilister har testat. Snart kommer en stor suv, Smart #5.

Smart kallar Smart #1 för suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version (Brabus) med kraftfull motor, plats för fem personer, möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik och markfrigång på 182 millimeter. Bagageutrymmet är däremot litet.

Jag har skrivit fem artiklar om Smarts elbilar på Jörgensval.se: Smart #3 ganska smart val (27 april 2014), Är Smart smart val? om Smart #1 (15 april 2024), Smart inte så smart val om Smart #3 (21 januari 2024), Smart elbil når inte ända fram om Smart #1 (15 januari 2023) och Smart elbil för två om Smart EQ fortwo (4 november 2022).

Gröna Mobilister ger inga poäng i sin test av Smart #1 Brabus. Vi tolkar testet som ett försiktigt ”tummen upp” för toppversionen Brabus och ett klart ”tummen upp” för basversionen Pure.

Gröna Mobilister sammanfattar sin uppfattning om Smart #1 Brabus i artikeln: ”Söker du en elbil i mindre mellanklassen och redan sneglar på Volvos XC30, bör du ge Smarts etta en chans.” Det är oklart om Gröna Mobilister här syftar på Brabus eller Pure.

Här är fakta om Smart #1 Brabus:
√ Bilen är en suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 428 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 584 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 27 minuter.
√ Växelströmsladdning 22 kW.
√ Ingen Plug & charge. 
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (NCM) på 66 kilowattimmar, kWh, brutto och 62 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1,82 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 44 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 3,9 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 900 kilogram.
√ Maxlast 470 kilogram.
√ Bagageutrymme 313 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 976 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken) 60 l.
√ Bagageutrymme under huven (frunk) 15 l.
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 600 kg.
√ Ingen taklast.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för Smart #1 Brabus är från 535 000 kronor och basversionen Smart #1 Pure från 395 000 kronor. Olika versioner gör bilen dyrare.

Gröna Mobilister nämner flera specifika konkurrenter: Cupra Born/Volkswagen ID.3, ”Golf som elbil men med avskalat inre”; MG4, ”Kanske bästa folkelbil nu, offensivt prissatt”; Renault Mégane, ”Fransk komfort, stora utrymmen, effektiv drivlina”; Tesla Model 3, ”En storlek större, men basversionen är billigare än Smarts toppversioner”; Volvo XC30, ”Samma grund, annat utförande, högre pris”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #1 Brabus, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ komfortabel
+ trevlig
+ laddar något snabbare än angiven kapacitet och ”håller framför allt laddhastigheten under större delen av laddningen”
+ rimligt pris för basversionen
+ hög säkerhet
+ snygg design, har fått designpriserna Red Dot och iF Design
+ funktionell, upprätt form
+ bra takhöjd även i baksätet
+ sköna säten bak och fram
+ gott om plats i baksätet
+ lättmanövrerad i stadstrafik
+ solid
+ dörrar utan fönsterkarmar
+ infällda dörrhandtag
+ tvåtonslack 
+ basversion med imponerande utrustningslista
+ högsta betyg i Euro NCAP
+ trivsam inredning
+ elinställning av framstolar och ratt
+ balans mellan analoga och digitala reglage

På minussidan:
– dyra toppversioner
– litet bagageutrymme
– svårlastat bagageutrymme
– oregelbundet utrymme under golvet
– mediokert skydd för fotgängare och andra oskyddade trafikanter
– minimal frunk på 15 liter
– dåligt fungerande röstkommando
– bromskraftsåtervinning enbart via skärm
– bilen inte gjord för sina 428 hästkrafter
– ”inga som helst terrängambitioner”
– ”inte någon imponerande låg förbrukning”
– ladduttag på vänster bakflygel
– dåligt återförsäljar- och servicenät
– sannolikt relativt dåligt andrahandsvärde

Gröna mobilister ger inga poäng i sina tester.

Testet publicerades på Gröna Mobilisters webbplats 22 augusti 2024.

Jörgen Bengtson
Foto: Smart

Artikeln publicerad 11 september 2024
Uppdaterad 18 september 2024