Tesla Model 3 vinner överlägset utmärkelsen Miljöbästa bil 2024, med nästan dubbelt så många poäng som tvåan MG M4. På tredje plats kommer Volkswagen ID.3 och Cupra Born. Bakom utmärkelsen står Gröna Mobilister, som delat ur priset sedan 1999.
Juryn säger att Tesla Sveriges arbetsrättsliga konflikt inte är ett bedömningskriterium som har påverkat bedömningen. Tesla Model 3 fick även utmärkelsen Miljöbästa bil 2023.
Egentligen fanns priset före 1999, men organisationen har ingen redovisning av dessa på sin webbplats.
Gröna Mobilister hette tidigare Gröna Bilister.
Juryn säger att Tesla Sveriges arbetsrättsliga konflikt inte är ett bedömningskriterium som har påverkat bedömningen.
Tuffa krav för att kvalificera
Gröna Mobilister ställer tuffa krav för att en bil ska kvalificera till finalen.
Bilmodellen ska uppfylla följande krav:
– klimatbonusbil (primärt reglerna som gällde före ändringen i juni 2022)
– fem stjärnor i Euro Ncap
– drivmedel: el, fordonsgas eller vätgas
– klimatpåverkan vid tillverkning, användning och skrotning på maximalt 16 ton CO2
– utsläpp från avgasröret: maximalt 110 gram CO2 (WLTP).
Kraven gör att dyrare miljöbilar – som inte uppfyller gamla kravet för klimatbonusbil – inte går till final.
Kvalificerad juryn
Priset delades ut 6 december 2024 i Stockholm.
En kvalificerad jury står bakom priset och poängsättningen. Juryn består av
– Mattias Goldmann, verkställande direktör Goldmann Green och miljöbilsexpert
– Per Gyllenspetz, författare, designer och innovatör
– Astrid Linder, professor i trafiksäkerhet vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI)
– Eva Sunnerstedt, enhetschef för Miljöbilar i Stockholm i Stockholms stad
– Alrik Söderlind, chefredaktör för Auto Motor & Sport
– styrelsen i Gröna Mobilister (utom Matilda Tsambasopolous som har stark koppling till Volvo)
Varje jurymedlem har haft tjugofem poäng att fördela på minst fem modeller. Ingen modell får tilldelas mer än tio poäng. Förstaplatsen får inte vara delad.
Poäng för sju faktorer
Vid poängsättningen ska jurymedlem ta hänsyn till totalt sju faktorer.
• Klimatpåverkan: Påverkan vid körning och biltillverkning, där båda utsläppskällorna ska ses i livscykelperspektiv.
• Övrig miljöpåverkan: Påverkan vid körning och biltillverkning, inklusive hälsopåverkande avgasutsläpp.
• Energieffektivitet: Energiförbrukning per körd sträcka.
• Resurseffektivitet: Förbrukningen av ändliga naturresurser vid tillverkningen och hållbarheten vid utvinningen av dessa.
• Säkerhet: Säkerhetsegenskaper utöver fem stjärnor i Euro Ncap.
• Användbarhet: Räckvidd, rymlighet, lastförmåga, med mera.
• Ekonomi: Inköpspris, driftskostnad och andrahandsvärde.
Tesla överlägsen etta
Här är alla finalister, där bilar markerade med asterisk (*) inte är helelektriska bilar utan biogas- eller vätgasbilar, med poäng:
Tesla Model 3: 39 poäng
MG M4: 20
VW ID.3/Cupra Born: 17
Tesla Model Y: 15
Hyundai Kona: 11
Suzuki Vitara*: 8
Hyundai Ioniq: 6
Mercedes EQA: 7
Renault Megane e-tech: 5
Polestar 2: 5
Hyundai Ioniq 5: 4
Škoda Enyaq 60: 4
Mazda MX-30: 3
Nissan Leaf: 2
MG ZS: 2
ORA 300 Pro: 0
BYD Atto 3: 0
Toyota bZ4X: 0
Hyundai Nexo*: 0
Kia EV6: 0
Kia Niro EV: 0
Nissan Ariya: 0
DS DS3: 0
Volvo XC40: 0
Volvo C40: 0
Juryn beslutade att Volkswagen ID.3 och Cupra Born skulle tävla som ett fordon, eftersom de är så lika varandra.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 8 december 2024
Uppdaterad 9 december 2024