För exakt nio månader sedan öppnade Tesla 70 procent av laddstationerna (supercharger) i Sverige för alla typer av elbilar, totalt 41 av cirka 58 laddstationer. Sedan dess har ytterligare nio laddstationer tillkommit, som är öppna för alla, alltså totalt 50. Men Tesla fortsätter också att öppna laddstationer enbart för Tesla. Alla laddstationer har som lägst supersnabbladdning (HPC) på 150 kilowatt per laddpunkt, de flesta är på 250 kW.

Närmaste konkurrent, Ionity, har 23 laddstationer i Sverige och planerar att under 2023 bygga ut dem till totalt 35 laddstationer. Alla laddstationer är på 350 kW per laddpunkt.

Tesla planer för 2023 omfattar 28 nya laddstationer i Sverige. Laddstationerna är, i grov ordning från norr till söder:

Bollnäs, Orsa, Valbo, Västerås, Bålsta, Stockholm central, Stockholm syd, Örebro, Skee, Håby, Trollhättan, Mantorp, Gränna, Kungsbacka, Björkäng, Ljungby, Växjö, Oskarshamn, Kalmar Giraffen, Visby, Ronneby, Karlshamn, Hässleholm, Hörby, Ängelholm, Helsingborg, Lund och Malmö. Hur många som kommer att öppna för alla typer av elbilar är inte klart.

Här finns en uppdaterad karta på alla nuvarande och planerade Teslaladdstationer.

Här finns motsvarande karta för Teslaladdstationer för alla typer av elbilar.

.

I dag finns möjlighet för alla typer av elbilar att ladda på följande 50 laddstationer i Sverige, som vi presenterar strikt från norr till söder. Nytillkommande stationer sedan 18 maj 2022 är markerade i fet stil och asterisk. Laddstationerna är:

Björkliden, Puoltikasvaara, Jokkmokk, Övertorneå*, Jäckvik, Töre*, Arvidsjaur, Malå*, Storuman, Lycksele*, Gäddede*, Dorotea, Umeå, Krokom, Storlien, Åsarna, Ånge, Sundsvall väst, Ljusdal*, Hudiksvall, Söderhamn, Sälen, Malugn, Gävle, Ludvika*, Torsby, Uppsala, Enköping, Töcksfors, Grums, Karlstad, Strängnäs, Kristinehamn, Mariestad, Norrköping, Uddevalla Hogstorp, Linköping, Edsbruk, Ulricehamn, Jönköping, Göteborg syd*, Vetlanda, Varberg, Toftaholm, Falkenberg, Halmstad*, Mellbystrand, Kristianstad och Ystad.

Läs hela artikeln på Tesla stärker laddnätverksövertaget!

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *