Volkswagen kom på allvar in i elbilsklubben med ID.3. Nu har ID.3 kommit i en uppgraderad version, som är en besvikelse.
VW ID.3 kom till den svenska marknaden fjärde kvartalet 2020 och blev – trots den sena starten – Sveriges mest sålda elbil 2020. Den fick också flera utmärkelser. Nu finns ID.3 i en uppgraderad version, som till skillnad från Volvos uppgraderingar av C40 och XC40 inte är något lyft.
Dagens PS Högsta växeln har testat den uppgraderade Volkswagen ID.3 och är besviken. Den får samma poäng som vid premiären, mediokra 3 av 5. Dagens PS summerar: ”de största bristerna med bilen förblir oåtgärdade”.
Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar på Jörgensval.se: Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).
Här är fakta om Volkswagen ID.3, som kommer i två versioner, Pro S med fyra säten och Pro Performance med fem säten.
√ Bilen har bakhjulsdrift samt motor på 204 hästkrafter och vridmoment på 310 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med fem poäng.
√ Snabbladdningen är på 170 kilowatt, kW (Pro S) respektive 120 kWh (Pro Performance) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Batteriets storlek är 77 kilowattimmar netto (Pro S) respektive 58 kWh netto (Pro Performance). Förbrukningen är 15,4–16,0 kWh per mil WLTP (Pro S) respektive 15,3–15,9 kWh per mil WLTP (Pro Performance).
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9/8,5 sekunder, båda uppgifterna förkommer (Pro S) respektive 7,3 sekunder (Pro Performance). Toppfarten är 160 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 385 liter, med nedfällda baksäten 1 267 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok eller taklast.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display.
√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för bakhjulsdrivna Volkswagen ID.3 är från 539 900 kronor (Pro S) respektive 479 900 kronor (Pro Performance). Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.
Dagens PS nämner inga direkta konkurrenter till VW ID3.
I sammanställningen nedan utgår jag från tvåhjulsdrivna Volkswagen ID.3 Pro S och Pro Performance som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ hög klass på interiörmaterial och instrumentpanel
+ tvåzons klimatanläggning och helljusassistent ingår i grundversionen
+ större skärm än tidigare
+ har Apple Carplay och Android Auto
+ enkel snabbladdning med Plug & Charge
+ körmässigt trevlig bil
På minussidan:
– konstläderratt känns som papper
– billigt materialval (återvunnen plast) i klädsel
– undermåliga touchreglage
– dålig sikt snett framåt
– dåligt infotainmentsystem
Volkswagen ID.3 får 3 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta växeln 2 juni 2023.
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 6 juni 2023