Volkswagen har kommit snabbt och starkt med elbilar i ID-serien. Senaste tillskottet är en suv med långt namn och lågt pris: Volkswagen ID.4 Pro Performance 4Motion.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 4Motion delar elbilsplattformen MEP med de andra ID-bilarna samt ID Buzz och syskonen från Audi, Cupra (Seat) och Škoda. VW ID.4 Pro Performance 4Motion är betydligt billigare är den mer sportiga suv:en ID.4 GTX. VW:s Sverigechef, Sten Forsberg, tror att denna elsuv har ”potential att bli en Sverige-favorit bland både privatpersoner och tjänstebilsförare”.
Dagens Nyheter har testat denna fyrhjulsdrivna ID.4 och svarar i praktiken ”ja” på frågan som DN ställer om det är denna bil Sverige väntat på. Tidningen ger bilen högt betyg, 22 av 25 poäng. Märkligt nog anser DN att räckvidden, som är 51,1 mil, är en av bilens nackdelar.
Här är lite fakta om Volkswagen ID.4 Pro Performance 4Motion med fyrhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Batteriets storlek är 77 kWh netto och räckvidden är 51,1 mil. Förbrukningen är 1,71 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,9 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 543 liter, med nedfällda baksäten 1 575 liter.
Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 1 200 kilogram.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 4Motion har förarstödssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
Priset är från 584 900 kronor före miljöbonus för inköp. Privatleasingpriset är 6 740 kronor per månad (tre år, 1 000 mil per år). För den som vill ha extrautrustning sticker priset iväg.
DN nämner inga specifika konkurrenter till VW ID.4 Pro Performance 4Motion.
I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.4 Pro Performance 4Motion med fyrhjulsdrift, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ pris
+ trygga köregenskaper
+ rymlig
+ billig fyrhjulsdrift
+ funktionell förarmiljö
+ tillräckligt snabb acceleration
+ utrymme under durken för laddkabel etc
+ bra information på liten skärm framför ratten
På minussidan:
– dålig räckvidd
– långsam snabbladdning
– otydliga reglage under pekskärmen
VW ID.4 Pro Performance 4Motion får 22 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 15 oktober 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 15 oktober 2022