Volkswagen kommer starkt med elbilar. Nu finns en femte modell i personbilsfamiljen ID, VW ID.5 GTX, en suvcoupé. Den är i mångt och mycket en utmanare till Tesla Model Y.
VW ID.5 GTX bygger på samma elbilsplattform (MEP) som de tidigare ID-bilarna samt ID Buzz och syskonen från Audi, Seat och Škoda. ID.5 GTX är förvisso ännu en bil i ID-familjen, men den är i allt väsentligt en lyxigare version av ID.4:an, men med sluttande baklucka och sportigare utseende.
Här är lite fakta om VW ID.5 GTX med fyrhjulsdrift:
Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Räckvidden är 48,7 mil (WLTP) och förbrukningen 1,71 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,3 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 549 liter, med nedfällda baksäten 1 561 liter.
Bilen finns med fyrhjulsdrift och i versionen Pro Performance med bakhjulsdrift, den senare med nära 52 mils räckvidd. Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 1 200 kilogram.
VW ID.5 GTX har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, filbyteshjälp, trötthetsvarnare och parkeringsassistans.
Priset är från 634 900 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor för inköp. Privatleasingpriset är från 6 765 kronor per månad. För den som vill ha lite extrautrustning sticker priset iväg.
Dagens industri har testat VW ID.5 GTX och summerar intrycken i rubriken ”Sportig & säker med många nya digitala finesser”.
Di nämner tre konkurrenter till VW ID.5 GTX: Tesla Model Y, ”vassare prestanda och en handfull mil längre räckvidd, men högre prislapp”; Volvo C40, ”dyrare och med kortare räckvidd”; Lexus UX 300 E, ”mer traditionell kupémiljö med många fysiska reglage. Klart sämre räckvidd”.
I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.5 GTX med fyrhjulsdrift, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ stabil gång
+ hög kvalitet
+ avskalad och modern förarmiljö
+ sportig och säker känsla
+ snabb acceleration
+ parkeringsminne
+ bra baksäten
+ tygtak till glastaket
+ rimligt snabb laddning
+ mjukvaruppdatering via nätet (OTA)
+ ”plug and charge” vid laddning (i nästa uppdatering)
På minussidan:
– röststyrningen
– vissa problem med mjukvaruppdatering
– relativt dyr
VW ID.5 GTX får 20 av 25 poäng i testet.
Det finns 2022 bara två helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala över 700 000 kronor för en elbil och vill ha en elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på minst 200 kW: Hyundai Ioniq 5 och Kia EV 6.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW i4 M50, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50, Tesla Model Y och Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Lexus RZ 450e, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Subaru Solterrra Touring, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Ariya AWD, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och ingen supersnabbladdning som Fiat 500e och större fyrhjulsdrivna bilar utan dragkrok och supersnabbladdning som Mercedes EQB.
Testet publicerades i Dagens industri 10 juni 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 10 juni 2022
Artikeln uppdaterad 12 juni 2022