Jag har provkört Volvo XC 40 Recharge. Det slutade i ”katastrof”.
När vi körde från Långvind (Hudiksvall) och stannade i Gävle för snabbladdning, fungerade ingen av snabbladdarna på bilen, trots att folk före och efter oss kunde ladda. Det var alltså sannolikt ett mjukvaruproblem.
Vi fick ställa in vår resa till Norrtälje, långsamladda i tre timmar på växelström och sedan krypköra tillbaka till Långvind.
Trots detta vill jag ändå ge Volvos första rena elbil godkänt, men inte mer än så. Kvaliteten är bra, men räckvidden usel.
Här är mina plus och minus, i en grov, fallande ordning.
Plus:
+ dragvikt 1 500 kg
+ SUV med fyrhjulsdrift
+ säkerhetssystem
+ sitthöjd
+ sittkomfort
+ värme
+ lossning av laddkabel med knapp
+ rattvärme
+ 360-graders kamera
+ röststyrning
+ navigationssystem
+ enpedalskörning
+ lång laddkabel till bilen
+ tyst
+ glastak
+ ljudsystem
+ kupéljus som inte stör föraren
+ rabatt på tio procent för medlemmar i Företagarna och LRF
Minus:
– snabbladdningen fungerar inte
– räckvidd, cirka 25 mil vid nollgradigt väder
– dyr
– destinationsladdningen inte utlovad 11 kW
– batteriet ska bara laddas till 90 procent
– ingen fungerande trådlös uppdatering
– för känsligt säkerhetssystem
– dålig aerodynamisk utformning
– liten skärm
– laddning baktill
– nyckel istället för mobil
– yttre sensorer blir lätt blockerade pga snö
– rastsymbol visas för ofta
– navigatorn anger allmän väg, som den själv föreslår, som ”okänd väg”
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 5 januari 2021