Tyska BMW är duktig på kompakta elsuvar, som ger kunden ett prestigemärke till lågt pris. BMW iX1 xDrive30 är en sådan, även om den har brister som kort räckvidd och dragkrok med låg dragvikt.
BMW kallar BMW iX1 xDrive30 för en suv. Mycket riktigt har den kraftfull motor, fyrhjulsdrift, lite högre markfrigång och möjlighet till dragkrok. Dock är dragvikten låg och räckvidden dålig. Det är BMW:s minsta suv, som är byggd på en kombinationsplattform, vilket bland annat gör att en störande kardantunnel delar baksätesgolvet.
BMW iX1 xDrive30 är första elbilen i företagets X1-serie.
Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se: BMW iX1 xDrive30 (28 februari 2023), BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” (16 november 2021) om iX 40, ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).
Svenska Dagbladet har testat BMW iX1 xDrive30 och gör den i kategorin liten suv till en av bilarna som får betyget bäst-i-test. Helhetsbilden av bilen summerar SvD:s syn: ”En kompakt men rymlig suv för familjen, samt för den kräsne när det kommer till bilens köregenskaper, detaljfinish och kvalitetskänsla”.
Här är lite fakta om BMW iX1 xDrive30:
Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 313 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW med tillval på 22 kW.
Batteriets storlek är 64,7 kilowattimmar netto och 68 kWh brutto. Räckvidden är 42 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,7 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder. Toppfarten är 180 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 490 liter, med nedfällda baksäten 1 495 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
BMW iX1 xDrive30 har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 200 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
Priset för BMW iX1 xDrive30 är från 640 500 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.
Vilka bilar konkurrerar BMW iX1 xDrive30 med? SvD nämner särskilt två bilar – kommande Fisher Ocean Sport för 450 000 kronor och nuvarande Volvo XC40 AWD Long Range för 610 000 kronor – men räknar upp många fler i artikeln: Audi Q4 e-tron, BYD Atto 3, Škoda Enyaq, Tesla Model Y LR och Volkswagen ID.4.
I sammanställningen nedan utgår jag från BMW iX1 xDrive30, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ hög motorstyrka
+ låg ljudnivå
+ bra adaptivt körläge med bromsning vid rött ljus eller stillastående trafik
+ hög utrustningsnivå i grundversion
+ adaptivt chasse
+ välbalanserad med låg tyngdpunkt
+ framsäten med bra sidostöd
+ rymligt bagageutrymme för bilstorleken
+ bra skärmlösning med lättanvänt mediesystem och fysiska knappar
+ bra navigationssystem
+ bra detaljfinish och hög kvalitet
+ mycket bra köregenskaper
+ mycket bra styrning
+ mycket bra dynamik
+ bra komfort i framsätena även för långa personer
På minussidan:
– hård enpedalsbromsning
– inkonsekvent adaptiv inbromsning
– tillval för att få bland annat filassistanssystem och rattvärme
– flera säkerhetssystem är tillval
– kort räckvidd
– ingen dedikerad elbilsplattform
– skrymmande kardantunnel
– inget bagageutrymme under huven (frunk)
– krångligt ställa in stolsvärme och rattvärme
BMW iX1 xDrive30 får 30 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 18 mars 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: BMW
Artikeln publicerad 18 mars 2023