Nu har det gått ett år sedan vi fick Hälsinglands första Tesla Model Y (bilden från 3 september 2021). Agneta och jag har kört 5 100 mil med bilen. Vi är sammantaget mycket nöjda.
När detta är sagt, kommer vår önskelista på förbättringar, för en bra bil kan bli bättre, i grovt fallande prioriteringsordning:
– Bättre räckvidd, cirka 60 mil, framför allt för vinterkörning.
– Snabbare snabbladdning, som Kia EV6 eller Porsche Taycan.
– Möjlighet ladda från batteriet till elnätet (V2G).
– Mjukare fjädring; är i dag hård på dåliga vägar.
– Högre dragvikt, minst som Tesla Model X, 2 250 kg.
– Högre lastvikt; nu för få kg per resenär i bil med fem vuxna.
– Avläsning av skyltar.
– Bättre vändradie.
Vi har kört vår Tesla mycket och långt, från södra Norrland till södra Spanien, använt den för mikrocamping vid tre tillfällen, låtit den göra tjänst som packåsna många gånger och dragit nytta av tillverkarens suveräna elbil vid varje körning.
Här kommer vår tolv-i-topp-lista på Tesla Model Y:s fördelar jämfört med tidigare rena elbilar som vi haft (Hyundai Ioniq och Kia e-Niro), i grovt fallande prioritetsordning:
1. Oslagbart laddnätverk
2. Mjukvaruppdateringen av bilen (OTA)
3. Dragkrok med dragvikt 1 600 kg
4. Stora lastutrymmen
5. Fyrhjulsdrift
6. Accelerationssnabbhet
7. Skärmen inklusive navigatorn
8. Mikrocamping (möjlighet att sova i bilen)
9. Självkörandefunktionen (enkla versionen)
10. Förarstolsinställning
11. Rymlig invändigt
12. USB-C-laddare.