Citroën ë-C4 X dålig elbil

Citroën var sen med elbilar. Det franska företaget har sedan en tid Citroën ë-C4 X på den svenska marknaden, som är ett dyrt och dåligt alternativ.

Denna Citroën kallar sig suv, men saknar möjlighet till dragkrok, finns inte med fyrhjulsdrift, har ingen kraftig motor och har lucka av sedantyp. Den är, med andra ord, ingen suv.

Citroën ë-C4 X bygger på samma elbilsplattform, som andra elbilar från franska PSA. Det gäller exempelvis Citroën ë-C4, DS 3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e, Peugeot e-208 och Peugeot e-2008, men Citroën ë-C4 X är större än Citroën ë-C4.

Jag har skrivit tre artiklar om Citroëns elbilar på Jörgensval.se: Citroën ë-C4 X ”pinsamt dålig” (2 februari 2023), Citroën med ”mjuk” elsuv (13 januari 2022) och Citroën utmanar Volkswagen (5 december 2021). 

Svenska Dagbladet har testat Citroën ë-C4 X och gör tummen ner för denna största av Citroëns personbilar. Rubriken talar sitt tydliga språk: ”Citroëns elbil kör vilse i prisdjungeln”. Ingressen är inte nådig: ”När ett franskt budgetmärke är i prisklass med elbilar från Volvo, Polestar och Tesla kan man fråga sig vad dess existensberättigande är i dag.”

Betyget är också lågt: 19 av 36 poäng, med helhetsbetyg tre av sex poäng. Den får högsta betyg (sex poäng) i endast miljö, näst högsta (fem poäng) i säkerhet samt lågt betyg i motor och köregenskaper (två poäng vardera) och bottenbetyg i ekonomi (ett poäng).

SvD nämner tre konkurrenter till Citroën ë-C4 X: Polestar, Tesla Model 3 och MG4. För Polestar 2 Single engine standard range summerar SvD: ”Ett precisionsvapen att köra, jämfört med ë-C4 X. Smakfull design och snygg interiör. Dragkrok finns som tillval. Finns även versioner med fyrhjulssdrift, längre räckvidd och mer effekt.” Om Tesla Model 3 skriver SvD: ”Infotainment i världsklass. Billigare än ë-C4 X, har större batteri och bättre laddning. Finns även med längre räckvidd och fyrhjulsdrift.” MG4 är, enligt SvD, ett billigare varumärke med bättre prestanda för 370 000 kronor.

SvD skriver apropå den kinesiska konkurrensen: ”För om till och med dyrare märken som Volvo, Polestar och Tesla gör livet svårt för Citroën är det bara en försmak av vad kinesiska bilar som MG, BYD och Xpeng kommer att göra med märken som Dacia, Renault, Citroën, Opel, och Fiat på sikt.”

Här är fakta om Citroën ë-C4 X.

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 136 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 260 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är relativt hög, dock med bara fyra av fem poäng i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 100 kW. Växelströmsladdningen är på 11 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 54 kilowattimmar (kWh) brutto och 50 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,6 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 35,2 mil WLTP

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9,5 sekunder.

√ Toppfarten är 150 kilometer per timme.

√ Vikten är 1 728 kilogram.

√ Bagageutrymmet är på 380 liter, med nedfällda baksäten 1 250 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok men taklast på 80 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har ingen djup nätuppdatering (OTA), däremot instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Citroën ë-C4 X är från 535 000 kronor. Det finns flera tillval, som gör priset högre.

I sammanställningen nedan utgår jag från Citroën ë-C4 X, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ litet batteri
+ komfortabel fjädring
+ komfortabel miljö

På minussidan:
– ”hutlöst dyr”
– ingen privatleasing
– långsam acceleration
– enpedalsläge som inte bromsar till stillastånde
– styrning och körkänsla ”på sin höjd halvljummen”
– kort räckvidd, ingen långfärdsbil
– inte högsta betyg i krocktester av Euro NCAP
– långsam snabbladdning
– enkel, plastig och tråkig interiör
– spartanskt infotainmentsystem
– liten skärm
– ”pillrigt operativsystem”
– låg kvalitetskänsla
– opraktisk sedancoupé
– trångt för förare över 180 centimeter
– obekvämt bagageutrymme med liten lucka och gångjärn som ”kan klämma ihjäl vilken resväska som helst”

Citroën ë-C4 X får 19 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 16 september 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Citroën

Artikeln publicerad 18 september 2023