Koreanska Hyundai och Kia producerar elbilar av hög klass. Kia EV6 kom 2021, tog världens med storm och blev Årets bil. Nu har prestandaversionen, Kia EV6 GT, gjort entré och ger Porsche Taycan är match, med ungefär samma prestanda men betydligt lägre prislapp.
Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 delar renodlad elbilsplattform, E-GMP. Kia EV6 GT är en uppgraderad version av Kia EV6, med prestandabromsar, omarbetad fjädring och stötdämpning, bättre styrning och många flera hästkrafter, men inte en helt ny bil.
GT-versionen är ett otroligt kraftpaket, en av de accelerationssnabbaste bilarna i serieproduktion. Dagens PS Högsta växeln har testat Kia EV6 GT och ger det högt betyg, kallar bilen för ”budgetvänlig Porsche Taycan” och prestandavagn med vardagspraktikalitet.
Här är lite fakta om Kia EV6 GT.
Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 585 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 239 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 77,4 kWh netto och cirka 82 kWh brutto. Räckvidden är 42,4 mil (WLTP). Förbrukningen är 2,06 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,5 sekunder och toppfarten 260 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är 480 liter, med nedfällda baksäten 1 260 liter. Bilen har ett litet bagageutrymme fram (frunk) på 20 liter.
Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 800 kilogram, och taklast på 80 kilogram.
Kia EV6 GT har många förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, filkörningssystem, bältessträckare och dödavinkelvarnare.
Priset för Kia EV6 GT är från 819 600 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset, men inte så mycket.
Dagens PS Högsta växeln nämner några huvudkonkurrent till Kia EV6 GT: Ford Mustang Mach-E GT, Lotus Omega och Porsche Taycan.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV6 GT med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig
+ prestandabil i paritet med BMW:s M-, Mercedes AMG- och Audis RS-serier
+ snabb acceleration
+ hög toppfart
+ god väghållning
+ ”batteriteknik i världsklass”
+ hög laddhastighet
+ hisnande vridmoment på 740 newtonmeter
+ hög komfort
+ ”engagerande körupplevelse”
+ bra långfärdsbil
+ bra avvägning mellan fysiska och digitala reglage
+ paddlar bakom ratten för bromskraftsåterföring
+ enpedalsläge vid maximal motorbroms
På minussidan:
– buller
– begränsade inställningar på framsätena
– högt golv för baksätespassagerare
– bristande interiör byggkvalitet
– gammalt och föga användarvänligt infotainmentsystem
Kia EV6 GT får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta växelns webbplats 19 december 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Kia
Artikeln publicerad 19 december 2022