Japanska Toyotas lyxmärke Lexus, med sin elbil Lexus RZ 450e, håller inte måttet, trots många plus. Den har helt enkelt för kort räckvidd och är med grundpriset 760 000 kronor för dyr.
Lexus RZ 450e delar en renodlad elbilsplattform med Toyota bZ4X och Subaru Solterra, e-TNGA, som Lexus har utvecklat till premiumnivå. Lexus RZ 450e är elbil nummer två från Lexus; den första var Lexus UX 300e.
Jag har skrivit två artilar om Lexus på Jörgensval.se: Styrning nyhet på Lexus elbil (9 augusti 2022) och Lexus med lyxsuv till Sverige (22 maj 2022).
Svenska Dagbladet har testat Lexus RZ 450e. Den får toppbetyg (sex poäng) i två kategorier, köregenskaper och säkerhet. Eftersom SvD ger bilen dåligt betyg (tre poäng) i ekonomi och miljö, kvalar den inte in kategorin ”bäst-i-test”. SvD summerar: ”Komforten är makalös men räckvidden i motorvägsfart under ideala förhållanden håller inte.” Tidningen avslutar: ”Nu gäller det att man gör om och gör rätt.”
Priset är från 759 900 kronor. Det finns flera utrustningsnivåer, som ökar priset.
Svenska Dagbladet nämner två konkurrenter till Lexus RZ 450e, Mercedes EQE 500 4Matic Suv för 1 050 000 kronor och Tesla Model Y AWD för 656 000 kronor. Man kan nog också räkna bilens två syskon, Toyota bZ4X och Subaru Solterra, som konkurrenter.
I sammanställningen nedan utgår jag från Lexus RZ 450e, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ kraftfull motor
+ ”makalös komfort”
+ fin interiör
+ ”en av de mest bekväma elbilarna”
+ ”riktigt skön gaskänsla”
+ mycket bra fjädring, man böljar fram som på moln
+ hög kvalitet
+ stort bagageutrymme
+ panoramatak med dimmer
+ tio års batterigaranti
+ stor batteribuffert
På minussidan:
– högt pris, 150 000 kronor mer än Toyota Bz4X
– kort räckvidd
– hög förbrukning
Lexus RZ 450e får 28 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 8 juli 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Lexus
Läs hela artikeln på Lexus RZ 450e håller inte måttet!