Jag har i cirka åtta år intensivt bevakat elbilar. Det har resulterat i över 500 artiklar på Jörgensval.se – de flesta även i en kortversion – och ännu fler inlägg på Facebook, Facebookgruppen Elbil Hälsingland, många svar i sociala medier, åtskilliga telefonsamtal och föredrag. Nu fokuserar jag bevakningen på än billigare elbilar.
Elbilsbevakningen började strax innan min hustru Agneta och jag beställde vår första elbil 24 mars 2017. Dessförinnan hade jag följt elbilsutvecklingen på Almedalen under flera år och lärt känna Elbil Sveriges ordförande Magnus Johansson.
Nu har Agneta och jag avverkat cirka 320 000 kilometer med fyra renodlade elbilar
För cirka åtta år sedan var utbudet litet, räckvidden kort (undantaget två Teslamodeller), billiga elbilar okända, skåpbilar ickeexisterande, fyrhjulsdrivna bilar ytterst få, bilar med rejäl dragvikt ickeexisterande (undantag Tesla Model X), stora bilar med plats för sex eller sju vuxna okända och elbilar som kunde ta taklast ytterst få.
Nu är läget helt annorlunda:
• Utbudet av elbilar är gigantiskt – och växer hela tiden.
• EU har från 2025 strikta utsläppsregler för alla bilar, som gynnar billiga elbilar.
• Räckvidden varierar från tio till över åttio mil.
• Relativt billiga elbilar kommer starkt, inklusive ”mopedbilar” och andra mikrobilar.
• Laddinfrastrukturen har fått många laddstationer, laddpunkter och bilar med 800-voltssystem.
• Fyrhjulsdrivna elbilar finns i alla storlekar och i överflöd.
• Elbilar med dragvikt på minst 1 500 kilogram finns det massor av.
• Stora elbilar med tre sätesrader och plats för sex eller sju personer finns flera.
• Taklast tar de flesta elbilar.
• Renodlade elbilar eller laddhybrider står för merparten av alla nyregistrerade personbilar i Norden.
• Skåpbilar med eldrift är ett växande segment.
• Minibussar på el växer.
• Lastbilar och långtradare med eldrift kommer starkt.
• Båtar och skepp med eldrift finns på marknaden, men än är så länge få.
Det jag saknar på elfordonsmarknaden är riktigt billiga personbilar, eldrivna husbilar, större utbud av elskåpbilar, minibussar på el, tunga elfordon samt eldrivna båtar och skepp. Jag efterlyser också fortsatt teknikutveckling, som exempelvis gör laddning lika enkelt på icke-Teslor som på Teslor, nyttjar elbilsplattformens/elfordonsplattformens unika fördelar än mer, erbjuder flera bilar med ström från bilen/batteribank (V2L) och möjlighet att leverera ström från bilen till nätet (V2G).
Mot den här bakgrunden har jag bestämt mig för att fokusera min bevakning av elfordon på dels billiga elbilar och dels elfordon som har någon/några av de funktioner jag efterlyser. Jag kommer att begränsa bevakningen till ”vanliga” elbilar som kostar högst cirka 500 000 kronor inklusive moms.
När jag förra gången skrev om min då minskade bevakning, Mindre om elbilar (19 februari 2024) lovade jag att bevaka färre tidningar och sajter än hittills; det har inte blivit så. Jag bevakar fortsatt alla tester i Dagens Nyheter, Dagens industri, Svenska Dagbladet, Gröna Mobilister, Högsta Växeln och Dagens PS Motor; det innebär dock färre tester, eftersom både den gamla och nu nya prisnivån innebär att många faller för prisstrecket.
Detta betyder att 21 artiklar under andra halvåret 2024 inte kommer framöver på Jörgensval.se samt på Facebook Jörgen Bengtson och Elbil Hälsingland. Under samma tid publicerade jag 27 artiklar om elbilar med prislapp på högst drygt 500 000 kronor eller mindre.
Jag började min elbilsresa 8 augusti 2017 med Hyundai Ioniq Electric. Jag provkörde den redan 22 februari 2017 och beställde bilen 24 mars. Vi körde 6 200 mil med vår första elbil.
Resan fortsatte 1 februari 2019 med Kia e-Niro. Då bytte vi upp oss till en bil med drygt dubbla räckvidden och möjlighet till taklast. Den körde vi i 10 168 mil.
Nästa uppgradering kom 3 augusti 2021, en Tesla Model Y LR AWD (fyrhjulsdrift). Jämfört med föregångaren är den en suv med kraftfull motor, snabb acceleration, fyrhjulsdrift, rejäl dragvikt, supersnabbladdning, stort bagageutrymme, utrymme under lastgolvet (durken) och stort bagageutrymme under huven (frunk). Teslan hade vi i 14 410 mil.
Totalt blir det 30 778 mil – angav fel siffra i tidigare artikel, Mindre om elbilar (19 februari 2024).
Fjärde uppgraderingen kom 29 oktober 2024, en knappt årsgammal demobil, Kia EV9 GT Line, som rullat 1 120 mil. Jämfört med Tesla Model Y har den bland annat ström till andra enheter (V2L), ström till nätet (V2G), laddning med 800-voltsystem, vindrutevisning (HUD), digital innerbackspegel, öppningsbar sollucka, tre sätesrader, plats för sju vuxna, ännu större lastutrymme, rattpaddlar för bromskraftsåtervinning, åtskilliga manuella reglage, hög kvalitet, mycket stor dragvikt (2 500 kg), rejäl taklast (100 kg), autobroms vid backning, fram, bak och sida, filhållningsassistans som inte behöver ställas om vid filbyte, fjärrstyrd parkeringsassistans, 360-graderskamera, rikstäckande servicenät – och annan huvudägare än Elon Musk.
Tesla Model Y har fördelar jämfört med Kia EV9: leder elbilsutvecklingen med bland annat bättre app, enormt mycket bättre styrning via skärmen, navigation och infotainment, stor och stående skärm, lägre elförbrukning, automatisk låsning när man lämnar bilen, lägre pris, bättre laddnätverk, enklare snabbladdning, större lastutrymme fram (frunk) och bak under lastgolvet, snabbare och mer omfattande uppdatering av mjukvaran (OTA), bättre säkerhet mot stöld och åverkan samt inga servicekrav.
Men sammantaget ser jag Kia EV9 GT Line som en bättre bil än Tesla Model Y LR AWD.
Vilken nästa elbil blir, är skrivet i stjärnorna. Men sannolikt blir den mindre än Kia EV9.
Bilden visar författarens Kia EV9.
Läs hela artikeln på Mer om billigare elbilar!
Text och foto:
Jörgen Bengtson