Kineserna kommer starkt i premiumsegmentet för elbilar, där de utmanar de tyska lyxbilarna, Tesla och Volvo. Nyligen skrev jag om Xpengs nya modell, tidigare andra X-peng-modeller, BYD och Nio. Nu har Nio kommit med en ny medelstor premiumsedan, Nio ET5, som är en bra men dyr instegsmodell.

Jag har skrivit många artiklar om Nio och dess modeller på Jörgensval.se: Nio EL7 med frågetecken (25 mars 2023), Nio EL7 laddar på fem minuter (3 mars 2023), Nio ET7 bra men dyr (29 januari 2023), Nio ET7 inte konkurrenskraftig (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).

Nio, liksom BYD och Xpeng, söker inspiration från Teslas modeller och vill ta upp konkurrensen med etablerade premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz och Porsche men också med de mindre aktörerna Polestar och Volvo.

Nio har tre modeller på den svenska marknaden: sedanen Nio ET5 och Nio ET7 samt suven EL7.

På några avgörande punkter skiljer sig Nio från de andra biltillverkarna: företaget erbjuder batteri som en tjänst, batteribyten på fem minuter på särskilda batteribytesstationer och möjlighet att växla till större eller mindre batterier (batterier finns på 75 kWh, 100 kWh och snart 150 kWh).

I Sverige har Nio batteribytesstationer i Varberg, Mantorp, Kungälv och Mariestad (början av maj). Vidare utbyggnad pågår; i ett pressmeddelande (25 april 2023) säger Nio att ”utbyggnaden i Sverige fortsätter med en mängd nya stationer under 2023”. Målet är att snabbt knyta ihop Sveriges tre storstadsregioner, så Niobilisten kan ge sig ut på vägarna utan räckviddsångest.

Dagens industri har testat Nio ET5, som tidningen felaktigt kallar ”EL5”, och ger den gott omdöme, även om den bara får 17 av 25 poäng. Det är ekonomin, som drar ner Di-betygen, där Nio ET 5 bara får en etta; för de andra delarna – köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla – är betyget fyra.

Priset för Nio ET5 är från 686 000 kronor med 75 kWh-batteri och 796 000 kronor med 100 kWh-batteri och 556 000 kronor utan batteri (batterihyra på 1 799 respektive 2 999 kronor per månad tillkommer).

Dagens industri nämner tre konkurrenter till Nio ET5: BMW i4, ”Härlig elbilskörning, ironiskt nog i modell byggd på fossil plattform”; BYD Han, ”En annan kinesisk utmanare med lyxambitioner”; Tesla Model 3, ”Mest uppenbara jämförelsen, snål, snabb och med lägre pris”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nio ET5, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra köregenskaper
+ hög komfort
+ hög säkerhet
+ bra bilkänsla
+ välbyggd och gedigen
+ tyst
+ snabb acceleration
+ möjlighet hyra batteri
+ batteribytesstationer
+ lidar-radar för autonom körning
+ röstassistent Nomi 
+ olika drivlinelägen
+ rymlig
+ hög utrustningsnivå

På minussidan:
– dyr
– outvecklad röststyrning
– inte distinkt styrning
– låg takhöjd i baksätet
– långsam snabbladdning
– inte samma lyxkänsla som i exempelvis BMW eller Mercedes
– få batteribytesstationer

Nio ET5 får 17 av 25 poäng i testet.

Testet publicerade i Dagens industri 28 april 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Nio

Läs hela artikeln på Kinesiska Nio ET5 bra men dyr!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *