Kan europeiska biltillverkare bygga billiga elbilar? Ja, nya Citroën ë-C3 visar att det är möjligt. Citroën levererar en rimligt bra elbil som i extrautrustad version kostar 344 990 kronor.
Citroën ë-C3 är en framhjulsdriven bil, som inte gör anspråk på att ha vare sig lång räckvidd, vara speciellt snabb eller vara en suv. Formspråket – stor vindruta, kort och platt huv, brant bak och hög markfrigång – är dock suv-inspirerat. Men någon suv är det inte, trots marknadsföring, för den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka och dragkrok med rejäl dragvikt, även om den har hög markfrigång och rymmer fem personer.
Framför allt är bilen billig: nya Citroën ë-C3 är Sveriges billigaste elbil, från 299 990 kronor. Citroën kallar bilen ”den första prisvärda europeiska elbilen”.
Citroën C3 är fjärde generationen sedan 2002. Den finns som både bensin-, mildhybrid- och elbil.
Citroën ë-C3 finns i två versioner: instegsversionen kallad You och högre nivån kallad Max. Den här artikeln handlar om Citroën ë-C3 Max.
Dagens Nyheter har testat Citroën ë-C3 Max. Den ger bilen ett rimligt högt betyg,18 av 25 poäng. Den får högsta betyg (fem poäng) i kategorin miljö, näst högsta betyg (fyra poäng) i komfort och ekonomi, medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och lågt betyg (två poäng) i säkerhet.
Dagens Nyheter prisar på många sätt bilen, med viss reservation för säkerheten: ”Redan när eldrivna C3 kom på tal för ett år sedan stod det klart att kapad prisbild var i fokus men att bilen skulle leverera precis det som kunder förväntar sig. Jag måste säga att att man har överträffat målet – dock med säkerheten som frågetecken.”
Jag har skrivit fyra artiklar om Citroëns elbilar på Jörgensval.se: Citroën ë-C4 X dålig elbil (18 september 2023), Citroën ë-C4 X ”pinsamt dålig” (2 februari 2023), Citroën med ”mjuk” elsuv (13 januari 2022) och Citroën utmanar Volkswagen (5 december 2021).
Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Pris för Citroën ë-C3 Max från 344 990 kronor. Det mesta ingår i priset.
Dagens Nyheter nämner inga konkurrenter till Citroën ë-C3 Max.
I sammanställningen nedan utgår jag från Citroën ë-C3 Max, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket bra fjädringskomfort
+ billig
+ ”bantad på rätt saker”
+ stolar och ratt med värme
+ automatisk klimatanläggning
+ backkamera
+ elmanövrerade fönster bak
+ delbart baksäte
+ tjock stoppning i stolarna
+ bra avvägning mellan analoga och digitala reglage
+ funktionell
+ bra runtomsikt
På minussidan:
– ”otryggt uppträdande”
– låg toppfart och acceleration
– ”säkerhet ej i fokus”
– vägljud och vindbrus i högre hastigheter
– ingen adaptiv farthållare
– begränsad sikt bakåt
– dåligt med plats i baksätet
Citroën ë-C3 Max får 18 av 25 poäng i testet.
Läs hela artikeln på Citroën ë-C3 Max prisvärd!
Testet publicerades i Dagens Nyheter 3 augusti 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Citroën
Artikeln publicerad 3 augusti 2024