Renault 5 E-Tech i topp

Renault 5 E-Tech kommer på den svenska marknaden inom kort, preliminärt under november 2024. Den är lillebror till Renault Mégane.

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic och nu senast Renault 5 E-Tech.

Renault 5 har en lång historia. Den lanserades år 1972 som en billig småbil för de breda massorna. Därefter kom ytterligare generationer mellan 1985 och 1996. De två första generationerna tillverkades i över 9 miljoner exemplar, och blev en mycket etablerad bil i franskt medvetande.

Renault 5 E-Tech byggs på ren elbilsplattform i franska Douai.

Renault 5 E-Tech finns i tre varianter: Renault 5 med litet batteri på 40 kWh, 70 kW/95 hästkrafter, hk, och räckvidd på 31,2 mil, Renault 5 med stort batteri på 52 kWh, 90 kW/120 hk och räckvidd på 41 mil samt Renault 5 på 110 kW/150 hk. Till detta kommer olika utrustningsnivåer, där Techno är näst högsta. Denna artikel handlar om Renault 5 E-Tech 52 kWh (2025).

Renault 5 E-Tech är en liten halvkombi och ingen suv.

Jag har skrivit många artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Renault Master mästarklass på el (16 juli 2024).

Högsta Växeln har testat Renault 5 E-Tech 52 kWh (2025) och ger den 5 av 5 poäng. Betyget är alltså ett tydligt ”bäst-i-test”. Högsta Växeln delar inte ut några delbetyg, utan sätter ett helhetsbetyg med halva poäng. Full pott är ovanligt.

Högsta Växeln sammanfattar sin uppfattning om Renault 5 E-Tech 52 kWh (2025) i rubriken, ”årets mest efterlängtade elbil”, och i brödtexten, ”Nya Renault 5 är tveklöst en av de mest intressanta elbilarna i år.”

Här är fakta om Renault 5 E-Tech 52 kWh (2025):
√ Bilen är en liten halvkombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 150 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 245 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Förväntat säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 33 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge på gång. 
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning via växelström, ström till nätet, V2G, kommer.
√ Batteri (litiumjon) på 55 kilowattimmar, kWh, brutto och 52 kWh netto.
√ Blandad körning 1,63 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 41 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 8 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 450 kilogram.
√ Maxlast 471 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 326 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 000 l.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 500 kg.
√ Ingen taklast.
√ Längd–bredd–höjd: 392 x 181 x 149/160 (olika uppgifter) centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Renault 5 E-Tech 52 kWh (2025) är ännu inte klart i kronor, men i Frankrike kostar instegsversionen cirka 25 000 euro. Olika versioner gör bilen dyrare.

Jag saknar en del på Renault 5 E-Tech 52 kWh: dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk) och möjlighet till taklast.

Högsta Växeln nämner inga specifika konkurrenter till Renault 5 E-Tech.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault 5 E-Tech 52 kWh (2025), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lågt pris
+ känns som premiumprodukt
+ retroinspirerad design
+ värmepump
+ snygg och trevlig klädsel i jeanstyg
+ goda innerutrymmen
+ hög byggkvalitet
+ goda köregenskaper
+ solid styrning
+ bra fjädringskomfort
+ bra både i stad och på landsväg
+ kördynamiska egenskaper som stor bil
+ stabil och bekväm i kurvorna
+ tyst
+ bra räckvidd
+ tillräcklig prestanda
+ godkänd snabbladdning

På minussidan:
– ”stolarna är inte de bästa i klassen”
– litet baksäte, men väntat i liten bil
– litet bagageutrymme, men väntat i liten bil
– inte mycket känsla i styrningen
– inte så snabb acceleration

Renault 5 E-Tech 52 kWh får 5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Högsta Växelns webbplats 8 oktober 2024.

Jörgen Bengtson
Foto: Renault

Artikeln publicerad 10 oktober 2024