Sydeuropéerna är duktiga på skåpbilar. Nu börjar även eldrivna skåpbilar göra entré. Italienska Iveco kommer med en spännande, klassledande skåpbil, Iveco eDaily.
Dagens PS Högsta växeln, tidigare Dagens PS Motor, har testat Iveco eDaily och är imponerad: ”Den gör allt som vanliga dieselversionen gör utan att kompromissa med något.”
Iveco eDaily är på flera sätt den första eldrivna skåpbilen av sitt slag. Dessutom ligger den nära i tiden, med leveransstart första kvartalet 2023.
Vad gör den då speciell? Iveco eDaily går att få i olika storlekar, från totalvikt på 3,5 ton till 7,2 ton, med modulära batterier (ett, två eller tre batterier som går att lägga till eller ta bort på enskilt fordon), med eldrift via batteri eller vätgas, med enkel- eller dubbelhjul samt andra flexibla lösningar. Den går att få både som skåpbil, chassi och minibuss, som går att bygga om till allt från sopbil till husbil.
En vinst i de olika specialutrustade fordonen är att det är eldrift på tillbehör som exempelvis kylenhet, lyftkran, sopbilsarm etcetera. Hittills har dessa tillbehör varit högljudd och förorenande dieseldrift.
Räckvidden varierar, beroende på storlek och antal batterier (37, 74 eller 111 kWh). Iveco eDaily finns med totalvikten 3,5, 4,25, 5,2 och 7,2 ton.
I sammanställningen nedan utgår jag från Iveco eDaily med två batterier, last på nästan ett ton och totalvikt 3,5 ton, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ flexibel i batterihantering
+ flexibel i utrustning/konvertering
+ tyst
+ smidig
+ mjuk körupplevelse
+ tillval luftfjädring
+ bra infotainmentsystem
+ avancerad appstyrning
+ tillbehör drivs direkt från batteriet
+ ”gör allt som vanliga dieselversionen gör”
På minussidan:
– enpedalsläget bromsar inte till stillastående
– kort elektrisk räckvidd i vissa kombinationer
Iveco eDaily får 4,5 av 5 poäng i testet.
Läs hela artikeln på jorgensval.se/flexibel-skapbil-fran-fiat!
Foto: Iveco