Världen skriker efter billiga elbilar. Nu finns Tace P1 på den svenska marknaden, minsta bilen hittills från Kina. Introduktionspriset är 188 000 kronor, vilket onekligen gör den till en billig bil, men det har också många brister.
Tace P1 är på papperet en fyrhjulig motorcykel, eftersom den har så låg vikt. Fordonskategorin heter L7. Genom att den räknas som motorcykel slipper den trängselskatt.
Den är mer känd som BAW Pony eller Yuanbao, där ”BAW” står för Beijing Automobile Works. I Sverige har den fått namnet ”Tace”, latin för ”vara tyst”. Importören marknadsför den som en pendlarbil, för den som tänker på ekonomi och miljö.
I år ska Tace även komma som litet transportfordon, med flak (Tace T1) respektive skåp (Tace C1).
Jag har inte skrivit tidigare om Taces elbilar på Jörgensval.se.
Dagens Nyheter har testat Tace P1 och ger den 12 av 25 poäng. Det är med andra ord ett totalt underbetyg, men DN ger den ändå godkänt som bil för korta resor. Den får högsta betyg (fem poäng) i kategorin miljö, men sedan är det bottenbetyg i form av lågt betyg (två poäng) i köregenskaper, komfort och ekonomi samt lägsta betyg (ett poäng) i säkerhet.
DN summerar helhetsintrycket i rubriken, som trots bottenbetyget är: ”Elbilen för stadspendlaren överraskar positivt”.
Här är fakta om Tace P1:
√ Bilen är en liten halvkombi som är registrerad som motorcykel.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 18 hästkrafter, hk, med tillfällig maxeffekt på 27 hk, samt vridmoment på 85 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fyra sittplatser.
√ Säkerheten är relativt dålig. Bilen är klassad som motorcykel och har inte testats i Euro NCAP.
√ Bilen saknar möjlighet till snabbladdning. Växelströmsladdningen är 3,6 kilowatt, kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 13,7 kilowattimmar, kWh, oklart om det är brutto eller netto.
√ Finns ingen uppgift om förbrukning vid blandad körning.
√ Räckvidden är 17 mil WLTP.
√ Finns ingen uppgift om acceleration.
√ Toppfarten är 90 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 600 kilogram.
√ Finns inga uppgifter om bagagevolym. Bilen har inte utrymme under durken eller bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan inte ta taklast. Den kan ta last på 400 kilogram.
√ Bilen har vissa förarstödssystem. Bilen har inte nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Finns inga uppgifter om garantier, förutom nybilsgaranti två år.
√ Priset för Tace P1 är till en början 188 000 kronor med ordinarie pris 229 000 kronor.
DN nämner inga uttryckliga konkurrenter till Tace P1.
I sammanställningen nedan utgår jag från Tace P1, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ smidigt format
+ genomtänkt
+ rimligt välbyggd
+ hög utrustningsnivå
+ ratten går att justera i höjdled
+ backkamera med 360-gradersvy
+ relativt bekväm
+ “fullt tillräcklig elbil för korta resor”, en pendlarbil
+ klarar farthinder och dålig asfalt rimligt bra
+ relativt tyst i kupén
+ finns i lastanpassat utförande med lastbåge bakom framsätena
+ godkända köregenskaper
På minussidan:
– svag motor
– trånga utrymmen
– högt pris
– vindbrus och elmotorn hörs
– styrning med noll vägkänsla
– ”frustrerande accelerationssvag”
– bristande kvalitet i inredningspaneler
– minimalt bagageutrymme; rymmer inte ens en matkasse
Tace P1 får 12 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 27 januari 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Tace
Artikeln publicerad 29 januari 2024