Utan Tesla hade vi inte haft dagens elbilsrevolution. Men hur står sig Teslas första massproducerade bil i sin uppdaterade version, Tesla Model S Plaid? Mycket bra, visar testet som Dagens industri genomfört.
Tesla startade elbilsrevolutionen med en extrem sportbil, Tesla Roadster 2008. Sedan följde halvkombin Tesla Model S 2012 och suven Tesla Model X 2015. Därefter tog det flera år innan den nya plattformens Tesla Model 3 och något senare Tesla Model Y gjorde entré.
Nya Tesla Model S Plaid är en än snabbare version av Tesla Model S, med den snabbaste accelerationen av något fordon i produktion. Bilen får genomgående högt betyg och placerar sig därmed i kategorin bäst-i-test. Dagens industri ger det 22 av 25 poäng. Tror inte att någon elbil fått högre poäng.
Jag har haft många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).
Dagens industris test av Tesla Model S Plaid är fylld av superlativer: ”Interiören, styrningen och stötdämpningen är förbättrad och prestandan kan ingen av konkurrenterna matcha” och ”Med Model S Plaid har Tesla alltså infriat alla högt ställda förväntningar”.
Här är lite fakta om Tesla Model S Plaid:
Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 1 020 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 250 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 16,5 kW.
Batteriets storlek är 95 kilowattimmar netto och 100 kWh brutto. Räckvidden är 60 mil (WLTP). Förbrukningen är 17,3 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 2,1 sekunder. Toppfarten är 322 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 709 liter; med nedfällda baksäten 1 828 liter. Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk).
Tesla Model S Plaid har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 600 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
Priset för Tesla Model S Plaid är från 1 549 990 kronor. Tillvalspaketen är få; det allra mesta ingår.
Vilka bilar konkurrerar Tesla Model S Plaid med? Di nämner tre bilar: BMW I7, Mercedes EQS och Porsche Taycan.
I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model S Plaid, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket hög motorstyrka
+ chockerande snabb acceleration
+ mycket bra interiör
+ mycket bra styrning
+ mycket bra stötdämpning
+ mycket bra köregenskaper
+ mycket hög bilkänsla
+ galet hög toppfart
+ låg ljudnivå
+ hög utrustningsnivå i grundversion
+ mängder av uppkopplade tjänster
+ välbalanserad styrning
+ ratten av modell ”yoke” fungerar
+ väl fungerande olika körlägen
+ digital instrumentering framför föraren, dock inte ”head-up-display”
+ bra med plats i baksätet, inklusive egen skärm
+ vinkelbar skärm i framsätena
+ mer tio år gammal modell står sig bra
+ har resurskrävande spel
+ futuristisk lockelse
+ lång räckvidd
+ snabb supersnabbladdning
+ eget laddnätverk
På minussidan:
– ingen ”head-up-display”
– dålig utveckling för Teslaaktien
Tesla Model S Plaid får 22 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 20 januari 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Tesla