Volvo EX90 bra men ofärdig

Volvos helelektriska flaggskepp, EX90, finns för leverans – för den som beställde bilen för länge sedan. Men den är inte färdig, trots lång väntan. Egentligen är bilen för dyr, för att jag ska skriva om den, men jag gör ett undantag, eftersom bilen kan avgöra Volvo personvagnars framtid.

Volvo EX90 avtäcktes i Stockholm i november 2022. Snart två år senare ser det ut som om Volvo EX90 äntligen finns på vägarna, men med många viktiga funktioner, som inte är tillgängliga än. Svenska Dagbladet har testat bilen och räknar upp allt som ännu inte finns. Hit hör Apple Carplay, automatisk in­broms­ning inför kurvor när adaptiva farthållaren är aktiverad, automatisk säkerhetsbromsning vid korsade trafik, smart laddning av bilen som laddar när elen är som billigast, plug & charge och dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2H och V2G).

Volvo EX90 finns i två modeller, Twin Motor och Twin Motor Performance samt i olika versioner, utrustningsnivåerna Plus och Ultra. Den här artikeln handlar om Volvo EX90 Twin Motor Performance med utrustningsnivån Ultra.

Bilen bygger på en renodlad elbilsplattform, Volvo SPA2. Tillverkningen sker i amerikanska South Carolina och i Kina.

Volvo EX90 är en stor suv, som uppfyller alla krav på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem (i detta fall sju) personer, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt (2 200 kilogram), stort bagageutrymme och hög markfrigång (19 centimeter).

Jag har skrivit 26 artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är jorgensval.se/mycket-fattas-i-volvo-ex90.

Svenska Dagbladet har testat Volvo EX90 Twin Motor Performance och gör ett försiktigt tummen upp för bilen, men räknar också upp allt som inte fungerar; tidningen tycker dessutom att den fullt utrustad är allt för dyr. Volvo EX90 Twin Motor Performance får fem av sex poäng, motsvarande 21 av 25 poäng. Tidningen delar inte ut några delbetyg. Dagens Nyheter har testat bilen och ger den 19 av 25 poäng (28 september 2024), Dagens industri 20 av 25 poäng (13 september 2024).

Svenska Dagbladet summerar: ”När du lägger på all utrustning är EX90 helt underbar.” Men då kostar den därefter, och dessutom återstår en hel del funktioner. Därför pekar Svenska Dagbladet i rubriken på att den är ”svindyr”.

Här är fakta om Volvo EX90 Twin Motor Performance:
√ Bilen är en stor suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 517 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 910 newtonmeter, Nm.
√ Tre sätesrader, sju sittplatser.
√ Förväntat säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 250 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Ingen Plug & charge. 
√ Ström från bilen, batteribank, V2L (kommer).
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G (kommer).
√ Batteri (litiumjon) på 111 kilowattimmar, kWh, brutto och 107 kWh netto.
√ Blandad körning 2,05 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 62,4 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 4,9 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 757 kilogram.
√ Maxlast 543 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 375 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 2 107 l.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Främre lastutrymme (frunk) 34/46 l.
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 2 200 kg.
√ Taklast 100 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 504 x 196/211 (utan/med speglar) x 174 centimeter.
√ Många förarstödssystem (vissa kommer).
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay (kommer) och Android auto.
√ Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX90 Twin Performance är från 1 051 000 kronor, för Volvo EX90 Twin Motor från 997 000 kronor. Olika versioner gör bilen dyrare.

Jag saknar följande i Volvo EX90 Twin Motor Performance: 800-voltsystem för snabbare snabbladdning, destinationsladdning på 22 kW, plug & charge, större främre lastutrymme (frunk), flera fysiska reglage, campingläge, fungerande mjukvara, tillverkning i Sverige och lägre pris.

Svenska Dagbladet nämner inga specifika konkurrenter, men pekar på att den matchar Mercedes EQS och BMW iX.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX90 Twin Motor Performance, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”underbara köregenskaper”
+ mycket komfortabel
+ tre sätesrader för sju personer
+ snygg interiör
+ mycket stark motor
+ reglagen fungerar utmärkt
+ mycket tyst
+ luftfjädring som klarar av dåligt underlag
+ vridmomentstyrning som tar kurvorna mycket bra
+ lång räckvidd
+ låg bränsleförbrukning för stor suv
+ stor pekskärm
+ snyggt, enkelt och lättförståeligt i pekskärmen (baserad på Google)
+ instrumentpanel framför ratten
+ kartbild i instrumentpanelen
+ bra, bekväma och justerbara stolar
+ mittplats på andra sätesrad med inbyggd, uppfällbar barnkudde
+ tredje sätesrad med USB-uttag och kopphållare
+ hög status, matchar Mercedes EQS och BMW iX
+ mobilen fungerar som nyckel med mera
+ bra sikt utåt
+ rimligt bra lastutrymme med tre sätesrader
+ enormt lastutrymme med två sätesrader nedfällda

På minussidan:
– mjukvaran inte färdig, viktiga funktioner saknas
– viss hårdvara behöver bytas
– kunden får inte bilen man tidigt beställde
– minskad efterfrågan på sjusitsig suv
– tar en minut att starta bilen efter ”djupsömn” efter tre dygn
– trång tredje sätesrad
– inga handtag i taket
– girig prissättning, mycket kostar extra
– sannolikt stor värdeminskning
– oklart hur bilen är med skruvfjädring, svagare drivlina och bakhjulsdrift 

Volvo EX90 Twin Motor Performance får fem av sex poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 28 september 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo

Artikeln publicerad 29 september 2024