Volkswagenfamiljen har – med undantag för Audi – varit sen med elbilar och haft stora problem med mjukvaran. Men nu början VW-koncernen få saker och ting på plats, även om det tar lång tid från lansering till leverans.
Senaste tillskottet för VW, som finns för leverans, är VW ID.4 Pro Performance 4Motion. Den har låtit vänta på sig: Den produktionsfärdiga bilen kom 2020, men först nu finns den för leverans i Sverige. VW ID.4 Pro Performance 4Motion har ett storasyskon i ID.4-familjen, GTX-modellen, som också är en suv men med kraftigare motor (299 istället för 265 hästkrafter) och 45 000 kronor högre prislapp.
Volkswagenfamiljen delar elbilsplattformen MEB (Modularer Elektrifizierungsbaukasten), på engelska förkortat MEP, med VW:s andra ID-bilar, inklusive ID Buzz. Hit hör också syskonet Audi, Cupra/Born (Seat) och Škoda.
Jag har haft många artiklar om Volkswagens elbilar och elbussar på Jörgensval.se: VW ID.7 ny ledare i VW-familjen (16 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), Folkabuss för yrkesfolk (22 december 2022), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), Äntligen hantverkar-VW-buss (9 oktober 2022), Bra VW-buss på el om ”vanliga” elbussen ID. Buzz Pro (10 september 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), Folkabussen i eltappning (2 april 2022), Häftig folkabuss (19 mars 2022), Nostalgibuss på el (6 mars 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).
Svenska Dagbladet har testat suven VW ID.4 Pro Performance 4Motion. SvD gör tummen upp och placerar den i praktiken i eller nära bäst-i-test-kategorin, men summerar i rubriken att marknaden väntat länge på den: ”En storsäljare som låtit vänta på sig”.
Här är fakta om suven VW ID.4 Pro Performance 4Motion.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 265 hästkrafter och vridmoment på 460 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är hög. Bilen har fem stjärnor i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.
√ Batteriets storlek är 77 kilowattimmar netto och 82 kWh brutto. Räckvidden är 48,3 mil WLTP. Förbrukningen är 1,83 kWh per mil.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,9 sekunder. Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 543 liter, med nedfällt baksäte 1 575 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 200 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men ingen head-up display.
√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för VW ID.4 Pro Performance 4Motion är från 614 900 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.
Vilka bilar konkurrerar VW ID.4 Pro Performance 4Motion med? SvD nämner två konkurrenter: Audi Q4 50 e-tron Quattro för 699 900 kronor och Hyundai Ioniq 5 för 629 900 kronor.
I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.4 Pro Performance 4Motion, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra acceleration
+ sannolikt bra andrahandsvärde
+ rimligt bra räckvidd
+ VW erbjuder abonnemang med grön el
+ hög säkerhet
+ mycket bil för pengarna
+ marginellt högre förbrukning än bakhjulsdrivna ID.4
+ ”tämligen kompetent dragbil”
+ bra med synkron huvudmotor på 204 hästkrafter på bakaxeln
+ ”överraskande rymlig”
+ överraskande bra benutrymme i baksätet
+ stor pekskärm
+ bilen startar när man sätter sig i förarstolen och stängs av när man kliver ur
På minussidan:
– dyr
– stötig gång på dåliga vägar med stora hjulen
– 20-tumshjulen är inte att rekommendera
VW ID.4 Pro Performance 4Motion får 28 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 29 april 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 29 april 2023