Kinesiska Xpeng utmanar europeiska, amerikanska och andra asiatiska elbilar. Men den första bilen i Sverige, Xpeng P5, når inte upp till konkurrenternas nivå. Priset är också för högt.
”Xpengs första elbil når inte hela vägen”, summerar Svenska Dagbladet i sitt test av bilen. Nästa år kommer suven G9, med 800-voltsteknik och supersnabbladdning på 480 kW, enligt SvD.
Xpeng P5 är en sedan, inspirerad av Teslas Model S och Model 3. Man känner igen mycket, både i hårdvara och mjukvara, men den är för dyr, ”översprissatt”, som SvD säger.
Företaget har öppnat sin första försäljningslokal i Mall of Scandinavia utanför Stockholm, några butiker bort från Tesla. Xpeng P5 ska komma till Sverige i slutet av 2022. Företaget håller på att etablera samarbete med Bilia för försäljning och service.
Snabbladdningen är 70 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW.
Räckvidden är 46,5 mil (WLTP), förbrukningen 1,48 kWh per mil och acceleration 0–100 kilometer per timme på 7,5 sekunder.
Bagageutrymmet är på 520 liter.
Dragkrok är inte möjlig.
Priset börjar på 550 000 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor. Priset för privatleasing är inte klart.
SvD ser två konkurrenter till Xpeng P5: Polestar 2 standard range och Tesla Model 3.
I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng P5, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ bekväm, hög komfort
+ mjuk gång
+ låg ljudnivå
+ mycket gott om plats invändigt
+ bra, egenutvecklat navigationssystem
+ genomlastningslucka
+ låg förbrukning
+ rimlig räckvidd: 46,5 mil (WLTP)
+ mycket teknik
+ välutrustad i grundutförande
+ luftvärmepump
+ varning om föraren somnar eller inte är alert
På minussidan:
– dyr
– långsam snabbladdning: 70 kW
– inga fällbara baksäten
– svårt få bekväm körställning
– dåliga långfärdsegenskaper
– dålig adaptiv farthållare och filhållningshjälp
– enkla materielval i kupén
– saknar flera tekniska funktioner som elbaklucka, dragkrok och rattjustering
– ingen planering i navigatorn för snabbladdning
Xpeng P5 får 22 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 21 maj 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Xpeng
Artikeln publicerad 21 maj 2022