Nya elbilar dominerar totalt rikstidningarnas biltester. Svenska Dagbladets senaste test är av kinesiska MG Marvel R Performance. Den får högt betyg men anmärkningar för att den inte är en långfärdsbil.
Kineserna kommer på bred front med elbilar inom i stort sett alla segment. Sammantaget bygger de bra och prisvärda bilar, som är efterfrågade. MG Marvel R Performance, där Performance står för fyrhjulsdrift (AWD), har nio till elva månaders leveranstid.
MG slog igenom stort förra året. Den har bara namnet (”MG” står för ”Morris Garages”) gemensamt med sin brittiska historia. Kinesiska SAIC Motors står bakom dagens MG. Nu kommer den i en suvversion.
”Jättebra bil för 90 procent av alla färder”, skriver biltestaren men rekommenderar den inte för långfärder på grund av för kort räckvidd, lång laddtid och litet bagageutrymme.
SvD ser två huvudkonkurrenter: Kia EV6 Plus AWD och Škoda Enyaq iV 80X.
Priset för MG Marvel R Performance är 534 990 kronor före miljöpremien på 70 000 kronor, alltså betydligt mer än lågpris-suven Marvel ZS EV, som fanns för privatleasing på 1 990 kronor per månad. MG Marvel R Performance är stor som en Volvo XC60 och kostar som privatleasing 4 555 kronor per månad (1 500 mil) i tre år.
I sammanställningen nedan utgår jag från fyrhjulsdrivna MG Marvel R Performance som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ kraftfull
+ bekväm och rymlig kupé
+ bekväma baksäten
+ snabb och smidig styrning
+ hög utrustningsnivå
+ lyxig med läderklädsel, ventilerade stolar och andra finesser
+ bra toppfart: 200 km/t
+ nybilsgaranti: sju år
+ bra fjädring
+ bra säkerhetsutrustning
+ stor, tiltad pekskärm
+ eget wifinätverk
På minussidan:
– räckvidd 37 mil WLTP, långt sämre i vintertestet
– snabbladdning: 125 kW, 5–80 procent på 43 minuter
– litet bagageutrymme: 357 liter
– inget bagageutrymme fram (frunk)
– ingen enpedalskörning
– dålig tryckkänslighet på pekskärmen
– inget utdrabart lårstöd
– ingen rattvärme
– inget snabbladdningsnätverk
MG Marvel R Performance AWD får 29 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 28 januari 2022.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 29 januari 2022