Vilken bil ska man välja, om man vill ha en snabb suv med lång räckvidd, stort bagageutrymme och rejäl dragvikt? Dagens Nyheter har testat Ford Mustang Mach-E med fyrhjulsdrift och Tesla Model Y med bakhjulsdrift, båda med lång räckvidd.
Dagens Nyheter tycker att båda bilarna har sina positiva och negativa sidor. Här går jag igenom testet med Ford Mustang Mach-E Long Range AWD, som är föga känd jämfört med storsäljaren Tesla Model Y.
Ford levererar sin bil i en uppdaterad version, som är rimligt bra. Den är dyrare än motsvarande Tesla med fyrhjulsdrift, som tidningen märkligt nog inte jämför med, utan jämförelsen är med den bakhjulsdrivna versionen (RWD).
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD uppfyller kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, möjlighet till dragkrok med rejäl dragvikt (1 500 kilogram) och hög markfrigång.
Jag saknar följande på Ford Mustang Mach-E Long Range AWD: värmepump, ström från bilen (batteribank, V2L), dubbelriktad laddning (V2G) och lägre pris.
Ford Mustang Mach-E har fem modeller: bakhjulsdrivna Mustang Mach-E RWD standardräckvidd och Mustang Mach-E RWD lång räckvidd samt fyrhjulsdrivna Mustang Mach-E AWD standardräckvidd, Mustang Mach-E AWD lång räckvidd och Mustang Mach-E GT AWD lång räckvidd.
Dagens Nyheter har testat Ford Mustang Mach-E Long Range AWD en envig med Tesla Model Y Long Range RWD och gör – som jag tolkar det – tummen ner för båda bilarna, även om Tesla vinner kampen med Ford. Ford får ett poäng mindre än Tesla, 17 av 25 poäng. Ford får högsta betyg (fem poäng) i underkategorin säkerhet, näst högsta betyg (fyra poäng) i miljö, mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper och komfort samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi.
Dagens Nyheter summerar i rubriken: ”Lång räckvidd – men buller och huggande broms sänker betygen”. I brödtexten är Teslas seger tydlig: ”Låg elförbrukning, bra räckvidd och trevliga köregenskaper väger upp – och med en förväntat god värdebeständighet ser totalekonomin mycket bättre ut.”
Jag har tidigare skrivit några artiklar om Ford på Jörgensval.se: Ford Explorer bra elbilsval (2 september 2024), Ford F-150 ”elmonster på tre ton” (20 februari 2023), Är Ford F-150 värd priset? (17 februari 2023), Ford Mustang Mach-E – familjebil (18 december 2022), Mustang Mach-E i bättre version (12 februari 2022) och Älgtest fäller Ford Mach-E (29 september 2021).
Här är fakta om Ford Mustang Mach-E Long Range AWD:
√ Bilen är en suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 351 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 580 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 47 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge.
√ Har inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 98,7 kilowattimmar, kWh, brutto och 91 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1,88 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 55 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,8 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 265 kilogram.
√ Maxlast 472 kilogram.
√ Bagageutrymme 519 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 1 420 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken).
√ Bagageutrymme under huven (frunk) 100 l.
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 500 kg.
√ Taklast på 65 kg för panoramatak, annars 75 kg.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (tillval).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Grundpriset för Ford Mustang Mach-E Long Range AWD är från 649 900 kronor. Olika tillvalspaket gör bilen dyrare.
Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent, som den jämför med: Tesla Model Y Long Range RWD.
I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Mustang Mach-E Long Range AWD, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bättre än tidigare version
+ bra i älg- och bromstest
+ bra fyrhjulsdrift
+ kraftig motorstyrka
+ snabb acceleration
+ kvalitet på interiören
+ bränsleeffektiv
På minussidan:
– dålig förarstol
– ”stapplande på vägen”
– mycket dålig fotbroms
– saknar värmepump
– högt pris, dåligt andrahandsvärde
– saknar genomlastningslucka
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD får 17 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 7 september 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Ford