Ford Mustang Mach-E – familjebil

Amerikanska Ford Mustang är inget man förknippar med familjebil. Elbilsversionen, Mach-E, är inget undantag. Värstingversionen Ford Mustang Mach-E GT är än mindre en familjebil – och samtidigt är det en fyrhjulsdriven, extremt accelerationssnabb suv som fungerar som en familjebil.

GT-versionen slår alla sina bensindrivna Mustangsläktingar i acceleration och vridmoment. Den är snabbare från 0 till 100 än den vanliga eldrivna Ford Mustang Mach-E genom att den har starkare motor fram. Prismässigt ligger den över flertalet av sina närmaste konkurrenter.

Gröna mobilister (GM), tidigare Gröna bilister, har testat bilen och är imponerad. GM ser den mer som snabb familjebil än sportbil. Dock tycker GM att vanliga Ford Mustang Mach-E är mer prisvärd.

Jag har tidigare skrivit två artiklar om Ford på Jörgensval.se: Mustang Mach-E i bättre version (12 februari 2022) och Älgtest fäller Ford Mach-E (29 september 2021).

Här är lite fakta om Ford Mustang Mach-E GT.

Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 487 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 150 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 91 kWh netto och 98,2 kWh brutto. Räckvidden är 50 mil (WLTP). Förbrukningen är 2,0 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,7 sekunder och toppfarten 200 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är 402 liter, med nedfällda baksäten 1 420 liter. Bilen har bagageutrymme under huven (frunk) på 81 liter.

Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 750 kilogram, och taklast på 75 kilogram.

Ford Mustang Mach-E GT har många förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, olika varningsfunktioner och automatisk parkering.

Priset för Ford Mustang Mach-E GT är från 1 052 900 kronor. För den som vill ha extrautrustning – som annan färg än svart och teknikpaket – ökar priset.

Gröna mobilister nämner många huvudkonkurrent till Ford Mustang Mach-E GT: Ford Mustang Mach-E, som är 292 000 kronor billigare; Tesla Model 3 eller Tesla Model Y Long Range Performance, mer avskalad och futuristisk; Polestar 3, lägre pris, högre förbrukning; Jaguar i-Pace, dyrare; Porsche Taycan, maffigare, snabbare och dyrare.

I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Mustang Mach-E GT med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ hypersnabb
+ praktisk och rimlig
+ god förarmiljö
+ kul att köra
+ hög säkerhet
+ stor skärm
+ fysiska reglage för vanligaste funktionerna
+ bekvämare än andra Mustanger
+ enpedalsläge
+ bra väggrepp
+ bra fjädring
+ bra appstyrning
+ trådlös uppdatering (OTA)
+ stort bagageutrymme, även under durken och framhuven
+ välutrustad grundversion

På minussidan:
– dyr
– hög förbrukning
– billig inredning
– långsam snabbladdning
– svårdoserad gaspedal
– oprecis styrning
– inga paddlar på ratten för bromskraftsåterföring
– dålig filhållning
– bristande maskininlärningsförmånga som den säger sig ha
– ingen riktig handbroms
– brister i skärmen

Gröna mobilister ger inget betyg i sina tester.

Testet publicerade på Gröna mobilisters webbplats 15 december 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Ford

Artikeln publicerad 18 december 2022