Tyska BMW (Bayerische Motoren Werke) köpte brittiska Mini, ”Hundkojan”. Nu satsar BMW på eldrift för Mini. Modellen Mini Aceman är dock för dyr och får därför lågt betyg i tester.
Det finns tre eldrivna modeller av Mini: Mini Cooper, Mini Aceman och Mini Countryman. Mini Aceman är i mångt och mycket en femdörrarsversion av tredörrars Mini Cooper.
Mini Aceman introducerades 2024, med Mini Clubman som föregångare. Mini Aceman är en kompakt crossover, som är tänkt att överbrygga gapet mellan Cooper och Countryman, av Mini kallad suv.
Mini Aceman har en plattform, Spotlight EV, samma som i Mini Cooper, utvecklad tillsammans med kinesiska Great Wall Motors. Bilen byggs i kinesiska Zhangjiagang.
Mini Aceman finns i tre versioner: instegsmodellen Aceman E, mellanmodellen Aceman SE och toppmodellen JCW Aceman E. Den här artikeln handlar om Mini Aceman SE
Vi har skrivit fem artiklar om Minis elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Mini Aceman bra men dyr (5 november 2024).
Dagens Nyheter har testat Mini Aceman SE och ger den 14 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som ”tummen nej”; den är för dyr, framför allt med de tillval de flesta vill ha. Dagens Nyheter sätter fem delbetyg: näst högsta delbetyg (4 av 5) i miljö, mittenbetyg (3 av 5) i köregenskaper och säkerhet samt näst lägsta betyg (2 av 5) i komfort och ekonomi.
Dagens Nyheter sammanfattar sin syn på Mini Aceman i rubriken: ”Stötig designprodukt utan ess i rockärmen”.
Högsta Växeln har tidigare testat Mini Aceman SE och gav den 3 av 5 poäng, där webbplatsen delar ut betyg i halva steg. Det motsvarande 15 av 25 poäng.
Mini kallar bilen suv, men den är snarare en halvkombi eller crossover. Den är ingen suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift, har dragkrok med låg dragvikt (750 kilogram), litet bagageutrymme och låg markfrigång (14 centimeter). Den uppfyller kraven på en suv i form av plats för fem personer (men trångtI och rimlig motorstyrka.
Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Pris för Mini Aceman SE är från 455 900 kronor, för Mini Aceman E från 408 900 kronor och Mini JCW Aceman E från 544 900 kronor. Tillbehörspaket gör versionerna väsentligt dyrare.
Dagens Nyheter nämner inga uttryckliga konkurrenter till Mini Aceman men i förbifarten Tesla Model 3, ”med betydligt längre räckvidd och bättre laddegenskaper”. Till konkurrenterna hör rimligen Cupra Born, Peugeot e-208, Renault 5, Volkswagen ID.3/ID.4 och Volvo EX30.
Jag saknar en del på Mini Aceman SE: version med fyrhjulsdrift (om den ska kalla sig suv), ström från bilen/batteribank (V2L), främre lastutrymme (frunk) även om det är litet, högre dragvikt och kanske snabbare snabbladdning.
I sammanställningen nedan utgår jag från Mini Aceman SE, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”kul detaljer”
+ rolig inredning
+ bra pekskärm
+ kul att köra på rätt väg
+ direkt och känslig styrning
+ rimligt bra räckvidd
På minussidan:
– stötig, tar ojämnheter i vägen dåligt
– ”tung, syntetisk och icke-kommunicerande” styrning
– mycket trångt baksäte
– dålig komfort
– dyr
– ingen suv
– litet bagageutrymme
– dyra tillval
Mini Aceman SE får 14 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 18 januari 2025 (bakom betalvägg).
Läs hela artikeln på Mini Aceman för dyr!
Foto: Mini