Nissan Ariya AWD inte i Leaf-topp

Nissan Ariya är efterträdaren till den mest framgångsrika elbilen i elbilens tidiga historia, Nissan Leaf, som kom 2011, blev Årets bil och sopade banan med alla andra elbilar. Nissan Ariya AWD är en bra efterträdare, men inte självklara valet jämfört med konkurrenterna och inte ledande som Nissan Leaf än gång var.

Nissan Ariya e-4ORCE AWD är vad många kallar en “crossover”, det vill säga en suv med slankare akter. Nissan Ariya AWD är en bra suv, men kanske hade man förväntat sig mer av Leafs efterträdare.

Nissan Ariya är byggd på en ren elbilsplattform, CMF-EV. Den är gemensam för japanska Nissan och Mitsubishi samt franska Renault. Nissan Ariya har tre varianter på denna plattform: Ariya e-4ORCE AWD 87 kWh samt Ariya 2WD 87 kW och Ariya 2WD 63 kWh.

Gröna mobilister har testat bilen och gör tummen upp. Dock har den reservation för priset, trots nyligen genomförd prissänkning: ”Ariya har det långt tuffare [än Nissan Leaf]; det finns mycket vi gillar hos den men konkurrensen är stenhård och flera av de bilar vi också överväger har en bättre prislapp.”

Jag har haft många artiklar om Nissans elbilar på Jörgensval.se: Nissan Ariya AWD utmanar (2 april 2023), Ariya värdig efterträdare till Leaf? (12 mars 2023) Nissan Qashqai eldrift med bensin (31 januari 2023), Nissan Ariya bra suv-val (24 november 2022), Ariya är Nissans nya elbil (23 april 2022), Nissan för finsmakare om Ariya AWD (9 april 2022), Återkomst för Nissan om Ariya AWD (8 april 2022) och Nissan tar ny sats (29 november 2021).

Här är fakta om Nissan Ariya e-4ORCE AWD i standardutförande (Advance).

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 301 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 600 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 130 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 91 kilowattimmar (kWh) brutto och 87 kWh netto.

√ Förbrukningen är 2,04 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 49,8 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,7 sekunder.

√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 293 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 415 liter, med nedfällda baksäten 1 280 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil tre år eller 10 000 mil med möjlig förlängning till fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Nissan Ariya e-4ORCE AWD är 633 200 kronor för modellen Advance, 674 200 kronor för Evolve och 720 700 kronor för Evolve+. Bilarna med tvåhjulsdrift kostar från 572 500 kronor för samma batteristorlek (87 kWh) som Nissan Ariya AWD och för mindre batteriet (63 kWh) från 513 500 kronor.

Gröna Mobiister nämner fyra specifika konkurrenter: Ford Mustang Mach-e, ”Trängre, stötigare, roligare, dyrare”; Kia EV6, ”Supersnabbladdad, snålare, något dyrare”; Tesla Model Y, ”Liknande pris, bättre laddning, lägre förbrukning”; VW ID.4, ”Mer Suv-känsla, gedigen i detaljerna”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Ariya e-4ORCE AWD i standardutförande (Advance), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen, som tyvärr är väldigt lite.

På plussidan:
+ trevlig att köra
+ rymlig, komfortabel, praktiska smålösningar
+ hög säkerhet
+ snabb men balanserad acceleration
+ acceptabel räckvidd
+ eget och tilltalande utseende
+ vätskekyld elmotor som tål många snabbladdningar efter varandra
+ renodlad elbilsplattform
+ snabbladdning med CCS istället för Chademo
+ tilltalande, ombonad och avskalad kupé
+ tjock matta och träinläggningar
+ stort glastak som ger luftig kupé
+ bra takhöjd fram och jättestora utrymmen i baksätet
+ plant golv
+ många förvaringsfack, inklusive utfällbar bricka
+ elektriskt skjutbara mittkonsol
+ centrala instrumenteringen är överskådlig och enkel
+ head-up-display
+ Apple Carplay och Android Auto
+ ”haptiska knappar lyser genom träpanelen som går tvärsöver kupén”
+ stort bagageutrymme om man fäller ner hela eller del av baksätet, låg lasttröskel och smarta avdelare
+ dragvikt 1,5 ton
+ steglöst variabel fyrhjulsdrift
+ individuell bromsning på hjulen, som ger bra stabilitet och komfort
+ responsiv styrning och bra, styv fjädring
+ bra långfärdsbil
+ väldigt tyst
+ enpedalsläge
+ imponerande hållbarhetsarbete

På minussidan:
– långsam snabbladdning på max 130 kilowattimmar
– dyr
– relativt hög förbrukning
– ologiskt organiserad skärm, med långsam feedback och små knappar
– litet bagageutrymme
– går inte att styra vilka hjul som driver, bil utan terrängambitioner
– ingen sportbil
– dåligt fungerande styrassistans
– ingen bromskraftsåterföring med spakar bakom ratten
– inte automatisk förvärmning vid laddning, ”inställningen är nästan omöjlig att hitta”
– dålig ruttplanering

Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.

Testet publicerades på sajten Gröna Mobilister 8 oktober 2023.

Bilden visar en Nissan Ariya på elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 23 oktober 2023