Škoda Elroq är en ny bil från VW-koncernen, som är ett bra alternativ i framför allt kompakta suv-klassen. Dessutom är Škoda Elroq kanske den mest prisvärda av alla koncernens elbilar.
Tjeckiska Škoda Elroq delar helelektriska MEB-plattformen med syskonet Audi, Cupra (Seat) och Volkswagen (VW).
Škoda har länge varit förknippat med lågprissegmentet inom VW-familjen, men nu börjar märket få premiumstatus. Först kom Škoda Enyaq, som många ansåg vara minst lika bra om inte bättre än motsvarande VW. Nu kommer den mindre Škoda Elroq, som gör anspråk på premiumsegmentet.
Till saken hör att Škoda Enyaq var den fjärde mest sålda elbilen i EU under 2023, efter Tesla Model Y, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.4.
Škoda Elroq finns i tre modellversioner: Škoda Elroq 50 (170 hästkrafter, hk), Škoda Elroq 60 (204 hk) och Škoda Elroq 85 (286 hk). Till dessa kommer olika utrustningspaket.
Škoda Elroq håller fast vid Škodas profil på praktiska lösningar. Bilen har lastnät för laddkabeln under hatthyllan, paraplyer i dörrarna, inbyggd isskrapa, ”hängmatta” i bagageutrymmet för saker som annars ramlar runt i utrymmet och flera smarta förvaringsfack.
Vi har haft åtta artiklar om Škodas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Skoda Enyaq RS iV stark suv (15 april 2023).
Högsta Växeln har testat Škoda Elroq 50 och Škoda Elroq 85, och ger bilen näst intill högsta betyg. Škoda Elroq får 4 av 5 poäng. Högsta Växeln delar inte ut delbetyg, utan ett samlat betyg i halvsteg.
Högsta Växeln summerar i rubriken, Škoda Elroq provkörd – märkets starkaste kort?”, och i artikeltexten, ”Škoda Elroq erbjuder ett imponerande helhetspaket där praktikalitet och vettighet står i centrum.” I en bildtext skriver Högsta Växeln: ”Škoda är numera synonymt med premium.”
Škoda kallar bilen en suv, vilket den blir först med fyrhjulsdrift, som är utlovad till andra halvåret 2025 med Škoda Elroq 85x. Škoda Elroq 85 uppfyller i övrigt suv-kraven: rimligt kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, rimligt hög markfrigång (18,6 centimeter) och möjlighet till dragkrok om än med relativt låg dragvikt (1 200 kilogram).
Här är fakta om Škoda Elroq 50 respektive Škoda Elroq 85, som Högsta Växeln testar:
√ Bilen är kompakt suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 170/286 hk.
√ Vridmoment på 310/545 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 145/175 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 25/28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge, inte autocharge.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på 55/82 kilowattimmar, kWh, brutto och 52/77 kWh netto.
√ Blandad körning cirka 1‚52 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 37,5/58,1 mil WLTP.
√ Toppfart 160/180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 9,0/6,6 sekunder.
√ Tomvikt 1 949/2 119 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 600 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 470 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 580 l.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 200 kg (Elroq 85).
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd utan och med speglar/höjd: 449 x 188/215 x 163 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Škoda Elroq 50 från 424 900 kronor, för Škoda Elroq 60 från 479 900 kronor, för Škoda Elroq 85 från 534 900 kronor. Tillvalspaket gör versionerna väsentligt dyrare.
Högsta Växeln nämner i förbifarten en konkurrent till Škoda Elroq: Kia EV3. Till konkurrenterna hör rimligen också Cupra Born, VW ID.3, VW ID.4 och Volvo EX30.
Jag saknar en del på Škoda Elroq: lastutrymme under huven (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram, ström från bilen/batteribank (V2L), autocharge och lägre pris på tillvalspaket.
I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Elroq 50 och Škoda Elroq 85, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”genomtänkt och vettig produkt”
+ rymlig interiör
+ ombonad interiör med goda materialval
+ högt i tak
+ rymligt baksäte
+ ”oerhört tyst i kupén”
+ många praktiska lösningar
+ mycket bra infotainmentsystem
+ knappar/reglade för många funktioner
+ adaptivt chassi (DCC) för Elroq 85 som parerar ojämnheter i vägen
+ styrning med ”behaglig tyngd”
+ lättmanövrerad med exceptionella vändradien 9,3 meter
+ lättkontrollerad även vid hård körning
På minussidan:
– infotainmentsystemet brister i intuitivitet
– slätstruken körupplevelse
– dyra tillvalspaket
Škoda Elroq får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på webbplatsen Högsta Växeln 9 december 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Škoda
Artikeln publicerad 12 december 2024