För exakt nio månader sedan, 18 maj 2022, öppnade Tesla 70 procent av laddstationerna (supercharger) i Sverige för alla typer av elbilar, totalt 41 av cirka 58 laddstationer. Sedan dess har ytterligare nio laddstationer tillkommit, som är öppna för alla, alltså totalt 50. Men Tesla fortsätter också att öppna laddstationer enbart för Tesla. Alla laddstationer har som lägst supersnabbladdning (HPC) på 150 kilowatt per laddpunkt, de flesta är på 250 kW.
Närmaste konkurrent, Ionity, har 23 laddstationer i Sverige och planerar att under 2023 bygga ut dem till totalt 35 laddstationer. Alla laddstationer är på 350 kW per laddpunkt.
Tesla planer för 2023 omfattar 28 nya laddstationer i Sverige. Laddstationerna är, i grov ordning från norr till söder:
Bollnäs, Orsa, Valbo, Västerås, Bålsta, Stockholm central, Stockholm syd, Örebro, Skee, Håby, Trollhättan, Mantorp, Gränna, Kungsbacka, Björkäng, Ljungby, Växjö, Oskarshamn, Kalmar Giraffen, Visby, Ronneby, Karlshamn, Hässleholm, Hörby, Ängelholm, Helsingborg, Lund och Malmö. Hur många som kommer att öppna för alla typer av elbilar är inte klart.
Här finns en uppdaterad karta på alla nuvarande och planerade Teslaladdstationer. Längst ner i artikeln finns en karta över stationerna i Norden.
Här finns motsvarande karta för Teslaladdstationer för alla typer av elbilar.
I dag finns möjlighet för alla typer av elbilar att ladda på följande 50 laddstationer i Sverige, som vi presenterar strikt från norr till söder. Nytillkommande stationer sedan 18 maj 2022 är markerade i fet stil och asterisk. Laddstationerna är:
Björkliden, Puoltikasvaara, Jokkmokk, Övertorneå*, Jäckvik, Töre*, Arvidsjaur, Malå*, Storuman, Lycksele*, Gäddede*, Dorotea, Umeå, Krokom, Storlien, Åsarna, Ånge, Sundsvall väst, Ljusdal*, Hudiksvall, Söderhamn, Sälen, Malugn, Gävle, Ludvika*, Torsby, Uppsala, Enköping, Töcksfors, Grums, Karlstad, Strängnäs, Kristinehamn, Mariestad, Norrköping, Uddevalla Hogstorp, Linköping, Edsbruk, Ulricehamn, Jönköping, Göteborg syd*, Vetlanda, Varberg, Toftaholm, Falkenberg, Halmstad*, Mellbystrand, Kristianstad och Ystad.
Ingen station har försvunnit från listan från 18 maj 2022.
Icke-Tesla-bilar laddar med samma pris som Teslabilar, om de betalar en månadsavgift. Annars är priset betydligt högre. Priset varierar med tid och station.
För att kunna ladda, måste man ladda ner en speciell Teslaapp. Till appen kopplar man en betallösning. Sedan laddar man automatiskt lika enkelt som Teslaägarna gör i dag.
Tesla startade i november 2021 ett pilotprojekt, där företaget öppnade vissa laddstationer för alla typer av elbilar. Pilotprojektet omfattade laddstationer för icke-Tesla-bilar i åtta länder.
I dag går det bra att ladda i 15 europeiska länder: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Island, Italien, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Sverige och Österrike.
Globalt har Tesla över 40 000 supersnabbladdare.
Text och foto:
Jörgen Bengtson