Bra Audi Q6 e-tron

Ett tag var Audi den enda elbilsutmanaren till Tesla. Nu utmanar både Tesla och kinesiska tillverkare med lägre priser och nästan lika hög kvalitet. Men Audi visar med modellen Q6 e-tron att Audi levererar en bra bil, om än dyr med tillvalspaket de flesta vill ha.

Audi har kommit flera nya elbilsversioner av e-tron, som ger bra valuta för pengarna, men ändå kostar mycket. Den här artikeln handlar om Audi Q6 e-tron, som ger både Mercedes, Polestar och Porsche med också Audi själv rejäl konkurrens. Audi Q6 e-tron placerar sig i storlek mellan Audi Q4 och Audi Q8.

Audi Q6 e-tron finns i flera versioner: Proline e-tron, Proline e-tron performance och Proline e-tron quattro (fyrhjulsdrift). Till detta kommer olika utrustningspaket: Tech plus, Tech pro och MMI experience pro samt olika interiör-, ratt-, stödlarms-, fälg- och lackpaket.

Jag har haft många artiklar om Audis elbilar på Jörgensval.se: Audi Q4 35 e-tron bra begagnad (11 maj 2024), Audi Q8 55 e-tron får fullpott (16 augusti 2023), Toppbetyg: Audi Q8 55 e-tron (21 april 2023), Audi e-tron blir Q8 e-tron (24 december 2022), Audi e-tron kommer tillbaka (20 december 2022), ”Audi Q4 Sportback e-tron godbit” (4 september 2022), Audi bästa kompromissen (22 oktober 2021) och Audi dumpar fossilbilar (29 juni 2021).

Dagens industri har testat Audi Q6 e-tron och ger bilen högt betyg, om än inte ”bäst-i-test”. Den får 19 av 25 poäng, varav näst högsta betyg (fyra poäng) i kategorierna köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi. Tidningen jämför med Audi Q8 e-tron och summerar: ”Q6 E-tron är modernare, har längre räckvidd och har mycket snabbare laddning”. Den säger i rubriken: ”Fräschare Audi Q6 riskerar sänka storebror”.

Audi Q6 e-tron skulle ha kommit 2022, men mjukvaruproblem fördröjde premiären med två år. Den delar elbilsplattformen PPE med Porsche Macan.

Audi kallar bilen en suv, vilket den bara är i versionen med fyrhjulsdrift (quattro). Den har dock även i instegsversionen kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, hög markfrigång och möjlighet till dragkrok med hög dragvikt (2 000 kilogram).

Dagens industri nämner tre uttryckliga konkurrenter till Audi Q6 e-tron: Mercedes EQE Suv, ”Mjukare körning – en av marknadens bekvämaste bilar”; Polestar 4, ”Bilen utan bakruta, bekväm med fin interiör”; Porsche Macan, ”Nära släkt och uppenbart jämförelseobjekt. Lite sportigare”. Till detta kommer, enligt tidningen, Audi Q4 e-tron, Audi Q8 e-tron och Tesla Model Y.

Här är fakta om Audi Q6 e-tron instegsversionen:
√ Bilen är en suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 326 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 485 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro NCAP, förväntas få betyg 5 av 5.
√ Snabbladdning 270 kilowatt, kW, 800-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 21 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW (tillval 22 kW)
√ Har Plug & charge.
√ Har inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 100 kilowattimmar, kWh, brutto och 94,9 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1‚68 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 63,9 mil WLTP.
√ Toppfart 210 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 6,7 sekunder.
√ Tjänstevikt cirka 2 500 kilogram.
√ Bagageutrymme 526 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten: 1 517 liter.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Lastutrymme under huven (frunk) på 64 liter.
√ Kan ha dragkrok, 2 000 kg dragvikt (2 400 kg för quattro).
√ Taklast 75 kg.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (tillval)
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Audi Q6 e-tron är från 825 000 kronor, men längre pris förekommer också för basversionen. Många tillval kostar extra och är dyra, vilket gör att en fyrhjulsdriven version med många tillval kostar över en miljon kronor.

I sammanställningen nedan utgår jag från Audi Q6 e-tron instegsversionen, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket snabb laddning
+ mycket lång räckvidd
+ låg förbrukning även i motorvägsfart
+ mycket bekväm körning
+ mycket hög kvalitet
+ ”härligt gediget med ett ’tjoff’” när man stänger dörrarna
+ stora och skarpa skärmar
+ skärm för främre passagerare
+ utmärkt ljudisoleringen
+ utmärkt för långkörning
+ bra avvägning mellan digitala och analoga reglage

På minussidan:
– många ”pianoblanka ytor” som lätt blir smutsiga
– dyr jämfört med Tesla Model Y och Audi Q4 e-tron
– dyrt med tillval
– ryckig körning vid hög bromskraftsåtervinning

Audi Q6 e-tron får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 23 augusti 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Audi

Artikeln publicerad 23 augusti 2024