Smart är en liten elbil, som blivit större med varje ny modell. Smart #3 är den största hittills.
Smart började som ett samarbetsprojekt mellan Mercedes-Benz, Volkswagen och klockmärket Swatch, för att ta fram en liten, trendig och billig fossilbil. Sedan blev ägaren i praktiken Mercedes-Benz.
Nu är Smart en elbil och samägt av Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding. Den har kommit i tre modeller. Smart #3 delar elbilsplattformen SEA (Sustainable Experience Architecture) med Lynk & Co 02, Volvo EX30 och Zeekr. Den har Geelys tekniska plattform och Mercedes design.
Smart #3 finns i fem versioner: Pro, Pro+, Premium, Anniversary Edition och ”värstingversionen” Brabus. Den här artikeln handlar om Smart #3 Pro+, som har ett batteri på 64 istället för 47 kilowattimmar, vilket finns i Smart #3 Pro.
Smart kallar bilen en suv, vilket den är med fyrhjulsdrift, Smart #3 Brabus. Övriga Smart #3 uppfyller de andra suv-kraven: rimligt kraftfull motorstyrka, rimligt stort bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med rejäl dragvikt (1 600 kilogram). Markfrigången är oklar.
Vi har haft sex artiklar om Smarts elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Smart #1 ganska smart val (11 september 2024).
Organisationen Gröna Mobilister har testat Smart #3 Pro+. Organisationen ger inget betyg, utan bara omdömen, där man i detta fall ger ett i högsta grad blandat omdöme. ”Välj det stora batteriet men inte de dubbla motorerna och avstå från Brabus-överdrifterna”, säger Gröna Mobilister.
Här är fakta om Smart #3 Pro+:
√ Kompakt suv-crossover.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 272 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 345 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Testad i Euro Ncap med högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 27 minuter.
√ Växelströmsladdning 22 kW.
√ Autocharge men inte plug & charge..
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på 66 kilowattimmar, kWh, brutto och 62 kWh netto.
√ Blandad körning 1,68 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 43,5 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 5,8 sekunder.
√ Tomvikt 1 855 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare cirka 400 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 370 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 160 l.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Minimalt lastutrymme under huven (frunk) på 15 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 600 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd/höjd: 440 x 184 x 156 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Smart #3 Pro är från 429 900 kronor, Smart #3 Pro+ från 479 900 kronor och ”värstingversionen” Smart #3 Brabus från 554 900 kronor, Tillvalspaket gör versionerna dyrare.
Gröna Mobilister nämner följande konkurrenter till Smart #3: MG4, ”Kanske bästa folkelbil nu, offensivt prissatt”; Smart #1; ”Samma grund, mer kompakt, billigare”; Tesla Model 3, ”En storlek större, men basversionen är billigare än Smarts toppversioner; ”Volkswagen ID.3/Cupra Born, ”Golf som elbil men med avskalat inre”; Volvo EX30, ”Samma grund, annat utförande, högre pris”.
Jag saknar en del på Smart #3 Pro+: större bagageutrymme, större frunk, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G) och lägre pris, framför allt för versionerna utöver instegsversionen.
I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #3 Pro+, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ombonad, komfortabel, solid
+ rymligt baksäte
+ snabb snabbladdning
+ destinationsladdning på 22 kW
+ hög säkerhet
+ snabb acceleration
+ bra suv med förlängd hjulbas, sänkt taklinje och fjädring
+ bra inställning av framstolar
+ ratten ställbar i alla leder
+ tonat glastak utan utrymmeskrävande gardin
+ 360-graderskamera
På minussidan:
– irriterande teknik
– missar i körhjälpssystem
– litet bagageutrymme
– går inte att justera baksätet
– ”meningslös frunk på 15 liter”
– bara drivning på bakhjulen
– hård fjädring
– få manuella knappar och reglage
– dålig röststyrning
– ingen bromskraftsåtervinning via paddlar
– små skillnader i bromskraftsåtervinning och körlägen
– körlägen kommer inte ihåg senaste inställningen
– ladduttag på bakflygel
Gröna Mobilister sätter inte betyg i sina tester.
Testet publicerades på webbplatsen Gröna Mobilister 12 december 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Smart
Artikeln publicerad 15 december 2024